Mnohé povinnosti v oblasti daní a odvodov ešte ani nevstúpili do platnosti a už čelia zmenám alebo výnimkám.
Partnerka spoločnosti TPA Slovakia Mária Janušková (M.J.) a daňová manažérka Katarína Piecková (K.P.) preto v rozhovore približujú, čo firmy, ale aj domácnosti počas budúceho roka čaká.
Konsolidačný balík opatrení zavádza zmeny aj v oblasti dane z príjmov. Na čo sa majú podnikatelia pripraviť?
M.J.: Pre právnické osoby sa zavádza ďalšia sadzba dane z príjmu vo výške 24 percent, ktorá sa uplatní v prípade, že právnická osoba má zdaniteľné príjmy, výnosy, vyššie ako päť miliónov eur. Ďalšou zmenou v sadzbách je zníženie sadzby dane z 15 na 10 percent, pričom hranica zdaniteľných príjmov právnických osôb na uplatnenie tejto sadzby sa posúva zo súčasných 60 na 100-tisíc eur.
A čo živnostníci?
K.P.: V prípade fyzických osôb dosahujúcich príjmy z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti ostáva v platnosti sadzba dane vo výške 15 percent, no posúva sa i hranica príjmov na uplatnenie tejto sadzby dane z pôvodných 60 na 100-tisíc eur. Navyše, sadzba dane v prípade dividend vyplatených fyzickým osobám sa opäť znižuje, a to z aktuálnych desiatich na sedem percent. Táto znížená sadzba dane sa použije na dividendy vyplácané zo zisku vykázaného za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. januára 2025.
Zamestnancov teda nečakajú žiadne zmeny?
M.J.: Nie tak celkom. Prvýkrát za zdaňovacie obdobie roka 2025 im vznikne možnosť poukázať dve percentá podielu zo zaplatenej dane z príjmov rodičom v prípade, že sú poberateľmi starobného, výsluhového, invalidného alebo invalidného výsluhového dôchodku. Spolu môžu byť poukázané až štyri percentá, teda dve percentá pre každého rodiča, no poukázaná daň musí predstavovať minimálne tri eurá pre každého rodiča. Naďalej však zostáva v platnosti aj možnosť darovať dve respektíve tri percentá dane neziskovému sektoru.
Od prvého januára sa ruší rodičovský dôchodok. Ide o jedinú zmenu, ktorá rodiny čaká?
K.P.: Nie. Zmeny pre fyzické osoby nastávajú aj v pravidlách uplatňovania daňového bonusu a jeho výške. Rodič s dieťaťom vo veku do 15 rokov tak bude mať nárok na daňový bonus namiesto pôvodných 140 len 100 eur. Pri dieťati vo veku od 15 do 18 rokov pôjde o bonus len 50 eur. Od roku 2025 sa ruší aj daňový bonus vo výške 50 eur, ktorý bol poskytovaný na vyživované deti od 18 rokov. Pre vysokopríjmových daňovníkov sa od roku 2025 taktiež zavádzajú zmeny v postupnom krátení až zániku nároku na daňový bonus. Je potrebné doplniť, že všetky vyššie uvedené zmeny v zákone o dani z príjmov nadobudnú účinnosť dňa 1. januára 2025.
Firmy tak isto trápi zákon o dani z finančných transakcií. Je jasné, ktorých prevodov sa bude týkať?
M.J.: Novej dani budú podliehať finančné transakcie, pri ktorých dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z transakčného účtu, teda z podnikateľského účtu daňovníka, použitia platobnej karty vydanej k transakčnému účtu, výberu hotovosti z transakčného účtu a preúčtovaného nákladu súvisiaceho s vykonaním finančnej transakcie, ktorá sa vzťahuje na činnosti daňovníka v SR. Platiteľmi dane sa tak v prípade platieb zo slovenských transakčných účtov stávajú poskytovatelia platobných služieb- banky a organizačné zložky takýchto inštitúcií na území SR, teda banky a pobočky zahraničných bánk. Napriek tomu, že nový zákon rozlišuje daňovníka a platiteľa dane, sú vymedzené prípady, kedy sa daňovník zároveň stáva platiteľom. Ide o prípady, v rámci ktorých je daňovník klientom poskytovateľa (banky), ktorá nemá na území SR sídlo alebo organizačnú zložku. Taj isto medzi ne patrí daňovník, ktorému sú preúčtované náklady súvisiace s vykonaním finančnej transakcie vzťahujúce sa na podnikateľskú činnosť vykonávanú na území SR a aj daňovník, ktorý vykonáva finančné transakcie na inom ako transakčnom účte. V praxi to bude fungovať tak, že platiteľ vypočíta daň, vyberie ju od daňovníka, odvedie správcovi dane a predloží mu oznámenie o výške dane.
Existujú z tejto povinnosti výnimky?
K.P.: Zákon ich vymedzuje presne, pričom ide napríklad o platenie daní a odvodov na sociálne a zdravotné poistenie; vnútrobankové prevody medzi účtami daňovníka u toho istého poskytovateľa; odpísanie a vrátenie finančných prostriedkov, platobná operácia v súvislosti s nákupom štátnych dlhopisov, v rámci poštového platobného styku alebo platobné operácie na účte vlastníkov bytov.
Viac informácií o tom, ako zvládnuť transakčnú daň nájdete v podcaste tax manažérov Daniela Martínyho a Kataríny Pieckovej. Staršie podcasty nájdete TU.
Kedy daňovníkom vzniká povinnosť daň zaplatiť?
M.J.: Zdaňovacím obdobím je kalendárny mesiac a ak je predmetom dane použitie platobnej karty, je zdaňovacím obdobím rok, v ktorom sa platobná karta použila. V praxi bude prvým zdaňovacím obdobím apríl 2025 a za mesiace apríl, máj a jún 2025 možno daň odviesť najneskôr do 31. júla 2025. V prípade, ak platiteľ vyberie za toto obdobie daň od daňovníka do 31. mája 2024, bude ju musieť odviesť správcovi dane do 30.júna 2025. Zároveň platiteľovi dane vzniká povinnosť viesť záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období a na výzvu správcu dane ich doručiť elektronicky.
Výsledkom zvýšenia dane má byť zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu SR o takmer 700 miliónov eur. Hrozia jej zavedením aj negatíva?
K.P.: Určite, najmä pre podnikateľské subjekty, ako aj poskytovateľov platobných služieb z dôvodu zvýšenia finančných nákladov a administratívneho zaťaženia. Súčasne však hrozí, že toto navýšenie bude zohľadnené v cenách tovarov a služieb, a teda prinesie negatívny dosah aj na bežné obyvateľstvo.
To súčasne zasiahne novela zákona o dani z pridanej hodnoty (DPH).
M.J.: Tu je to o čosi komplikovanejšie. Najvýraznejšou zmenou, ktorú tento zákon prinesie, je zvýšenie základnej sadzby DPH z 20 na 23 percent. Tak isto dochádza k zrušeniu aktuálnej zníženej sadzby dane vo výške 10 percent, ktorú nahradí znížená sadzba vo výške 19 percent. Znížená sadzba dane vo výške päť percent síce zostáva zachovaná, upraví sa však okruh tovarov a služieb, na ktoré sa bude uplatňovať.
Napríklad?
K.P.: Znížená sadzba vo výške päť percent bude platiť na základné potraviny ako mäso, chlieb, maslo, mlieko, ovocie, zelenina, ale aj lieky, farmaceutické pomôcky, knihy a časopisy, ubytovacie služby či vstupné na športové podujatia a do fitness centier. Na ostatné potraviny, elektrinu alebo podávanie nealkoholických nápojov v reštauráciách sa vzťahuje znížená sadzba vo výške 19 percent. Uvedené zmeny v DPH sadzbách pritom nadobúdajú účinnosť od 1. januára 2025.
Ktoré z opatrení konsolidačného balíka je ešte vhodné spomenúť?
M.J.: Ide najmä o zmeny v osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach, najmä o rozšírenie a upravenie okruhu regulovaných osôb, ktoré podliehajú osobitnému odvodu. Takouto osobou už bude aj osoba alebo organizačná zložka zahraničnej osoby oprávnená na výkon činnosti v oblasti výroby výrobkov z ropy a jej chemického spracovania. Novela spresňuje a dopĺňa aj okruh farmaceutických spoločností, ktoré budú musieť platiť osobitný odvod. Kým doteraz sa odvod týkal len firiem s povolením od Ministerstva zdravotníctva SR alebo samosprávneho kraja, po novom sa týka aj spoločností, ktoré majú povolenie od Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv. Uvedené zmeny nadobudnú účinnosť už 31. decembra 2024.
Nové regulované osoby tak budú platiť osobitný odvod už od januára budúceho roka?
M.J.: Áno, ale iba ak ich výsledok hospodárenia za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie pred prvým januárom 2025 dosiahol minimálne tri milióny eur. Ak nové regulované osoby nevykázali výsledok hospodárenia pred prvým januárom 2025 a plánujú vykonávať činnosti počas celého odvodového obdobia, musia platiť osobitný odvod počnúc januárom 2025, len ak ich odhadovaný výsledok hospodárenia za účtovné obdobie začínajúce sa bezprostredne pred prvým januárom 2025 dosiahne aspoň tri milióny eur. Nové regulované osoby, ktorým vznikne povinnosť platiť osobitný odvod, musia do konca januára 2025 doručiť písomné oznámenie správcovi odvodu.
- Mária Janušková
Je partnerkou TPA pre daňové poradenstvo. V oblasti daní a daňového poradenstva pre medzinárodných klientov činných v hotelierstve a turizme, výrobe, obchode a nehnuteľnostiach pôsobí viac ako 20 rokov. V roku 2008 získala licenciu daňového poradcu a je členkou Slovenskej komory daňových poradcov. V roku 2015 získala licenciu medzinárodného daňového práva vo Viedni. Je vedúcou Metodicko-legislatívnej komisie pre daň z príjmov právnických osôb. Publikuje a prednáša na tému vybraných daňových oblastí.
- Katarína Piecková
Tax manažérka spoločnosti TPA Slovakia v rámci svojich dlhoročných skúseností poskytuje firmám služby v oblastiach ako napríklad daňové poradenstvo, due diligence alebo DPH. Pomáha spoločnostiam najmä v sektoroch ako stavebníctvo, výrobný priemysel, nehnuteľnosti, služby a obchod.
Buďte vždy v obraze s pravidelnými aktualitami z oblasti daní, auditu a účtovníctva. Viac v Novinkách TPA.
We Know How: Tento článok vznikol v spolupráci s komerčným partnerom.