Umožniť pracovníkom oddych počas pracovného dňa je podľa HR manažérky Márie Ruskovej v zahraničí stále väčším trendom. Pritom nezáleží ani na tom, či zamestnanec spí, alebo relaxuje vo forme prechádzky, čítania kníh, časopisov, wellnessu či fitnessu. „Dôležitá je možnosť oddychu, za ktorý sa v zahraničí nepovažuje len obedná prestávka,“ uviedla pre TREND.sk.
Reakcie ľudí na pracovný spánok sú rôzne a závisia od jednotlivcov. „Ak je oddych v súlade s biorytmom daného človeka, určite prináša zvyšovanie jeho výkonnosti,“ súhlasí M. Rusková. Nie každý človek je schopný sa po prebudení vrátiť do rovnakých energetických hladín ako pred oddychom, respektíve spánkom.
Nemeniť prácu na nocľaháreň
Startup AskforTask, ktorý vytvoril on-line platformu spájajúcu ľudí v reálnom čase, zriadil vo svojich kanceláriách takzvanú „nap room“. Túto miestnosť na zdriemnutie využívali vývojári pracujúci vo firme, aby zmiernili únavu. Prevádzkový riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Nabeel Mushtaq priznal, že niektorí pracovníci pracovali dlhšie ako 70 hodín týždenne, a preto by im oddych prišiel vhod, píše na svojich stránkach BBC.
Miestnosť na zdriemnutie si však pracovníci zamenili za nocľaháreň a po 15-minútovom ničnerobení tvrdo zaspali, kritizoval N. Mushtaq. Zamestnanci sa prebúdzali oťapení a kým sa všetci osviežili studenou vodou a šálkami kávy, ubehlo príliš veľa času. Celý proces trval od 30 minút do poldruha hodiny.
Počas tohto obdobia klesla aj produktivita. Týždenné stanovené ciele splnili zamestnanci len na 55 percent, čo bol jasný prepad produktivity v porovnaní s predspánkovým obdobím. „Netrvalo nám dlho zistiť, že spánok je kontraproduktívny,“ poznamenal spoluzakladateľ.
M. Rusková upozorňuje, že pri zavádzaní moderných metód riadenia výkonnosti je potrebné rešpektovať nielen pracovnú náplň zamestnanca, ale aj jeho možnosti a chuť. „Často sa aj zavedenie metódy ´spánku´ či relaxu na pracovisku môže obrátiť proti dobrému úmyslu, napríklad keď si zamestnanec radšej chce rýchlo odpracovať svoje povinnosti a radšej ísť skôr domov“, dodáva.
Podobne ako startup AskforTask, aj Nathan Schokker, riaditeľ spoločnosti Talia Group, sa stal svedkom negatívneho pôsobenia spánku v práci. Ten sa stretol so spoločnosťou, ktorá zrušila všetky formálne pravidlá a svojim 45 zamestnancom tolerovala oddych v ktorúkoľvek dobu a na ľubovoľne dlhý čas, uvádza BBC.
Aby sa manažéri firmy vyhli zneužívaniu tohto pravidla, neskôr navrhli kompromis, podľa ktorého zamestnanci smeli odpočívať iba v prípadoch, ak by nebol bezprostredne ohrozený chod firmy. N. Schokker však videl, že zdriemnutie má v tomto prípade deštruktívne účinky. Dokonca si sám vyskúšal občas zdriemnuť a priznal sa, že jeho produktivita sa tým na niekoľko hodín znížila.
„Mal som niekoľko prípadov, keď jedna osoba trávila príliš dlho v oddychovej miestnosti, najmä v pondelok ráno,“ hovorí N. Schooker. Dodáva, že zamestnanec si nemá na pracovisku vytvárať vlastný ekvivalent spálne.
Hrať PlayStation s pocitom viny nie je zábava
Propagačná spoločnosť Blue Soda Promo „núti“ svojich zamestnancov, aby sa od tretej do štvrtej hodiny poobede odtrhli od počítačov a využili mini bowling, basketbalové obruče, rôzne herné stoly alebo aj masážne kreslá. Matt Powers z internetového oddelenia tvrdí, že firma nemá žiadny prísny režim týkajúci sa oddychu. Ak je zamestnanec preč príliš dlho, zvyčajne sa to odôvodňuje stratením pojmu o čase alebo jednoducho zaspaním. Vedenie sa vtedy uchyľuje k jemnej pripomienke typu „Kde si bol?“ a meškanie sa už nezvykne opakovať.
Dubajský startup s ľubozvučným názvom Brndstr, ktorý sa venuje marketingu, si taktiež vyskúšal oddychové priestory. Celý pracovný tím zmizne v jednej odľahlej miestnosti s kreslami, obrovskou televíziou a s konzolou Playstation. Generálnemu riaditeľovi Simonovi Hudsonovi sa však metóda príliš nepozdávala. Tvrdí, že keď je už človek rozbehnutý a potrebuje "sršať" nápadmi, nemalo by sa toto tempo zastavovať. S. Hudson preto počas návštevy oddychovej miestnosti vždy cíti pocit viny, ktorý ho privedie naspäť do práce.
Naopak, Jacob Stewart, spoluzakladateľ The Traveling Photo Booth, krátke oddychové prestávky vo firme berie ako samozrejmosť. „Žiadame len 20 minút denne. Je to spôsob, ako každého uchránime pred vyhorením.“ Ďalej priznal, že najčastejšie trávi poobedňajší oddych spánkom alebo meditáciou vo svojej hojdacej sieti v kancelárii.
Podobný názor zdieľa aj Talia Beckettová, generálna riaditeľka spoločnosti Pink Pearl Public Relations, ktorá zamestnancom dovoľuje polhodinu až hodinu čítať módne či iné časopisy. „Aj keď je to technicky stále práca, máte opačný pocit,“ hovorí. „Vďaka tomu sa náš tím cíti oveľa uvoľnenejší a vždy sa vracia s novými nápadmi.“
Zdroj: SITA / AP
Štúdie a odborníci však tvrdia, že ak na problém pozeráme z celkového hľadiska, krátky šlofík a relaxačné pauzy v priebehu pracovného dňa by mali prinášať prílev novej energie. A to najmä v najkritickejších časových zónach, teda medzi treťou a štvrtou hodinou poobede, keď u človeka dochádza k prepadu takmer všetkých motorických a senzorických vlastností.
Podľa portálu Business Insider trvá ideálne zdriemnutie 10 minút a najlepšie v mierne vzpriamenej polohe. Ak človek neprekročí túto časovú hranicu, mal by sa vyhnúť spánkovej zotrvačnosti a omámenému pocitu a vďaka vzpriamenej polohe sa vyhne hlbokému spánku.
V štúdii psychológ Leon Lack z austrálskej univerzity nechal 24 respondentov zdriemnuť si v rozmedzí od 30 sekúnd do 30 minút. Po prebudení dal respondentom sériu úloh, pričom sa ukázalo, že 10-minútoví „spáči“ boli vo vypracovaní najrýchlejší. Ostatní, najmä ktorí spali dlhšie, vykazovali známky otupenosti.
Biele „vajce“ zachraňuje produktivitu
Známe zahraničné spoločnosti ako napríklad Apple, Nike alebo Google sa taktiež snažia udržiavať svojich zamestnancov čulých a sústredených prostredníctvom relaxačných metód. Podľa servera BBC sa im to práve s pomocou „nap room“ a podporou aktivít mimo počítača a stola, napríklad stolného futbalu, pomerne úspešne darí.
Spoločnosť MetroNaps so sídlom v New Yorku vyrába priamo pre oddychové účely zamestnancov špeciálne ergonomické prístroje, pripomínajúce kríženca postele a futuristického ležadla. Odberateľom Metronaps EnergyPod, ako sa oficiálne produkt nazýva, je aj internetová spoločnosť Google. V závislosti od modelu a funkcii stojí prístroj okolo 10-tisíc dolárov. Ako uvádza výrobca na oficiálnych stránkach, EnergyPod poskytuje súkromie a eliminuje rušivé zvuky okolia cez vstavané reproduktory, tvar prístroja zabezpečuje optimálny tlak na srdcový systém a uvoľňuje svalstvo. Na zobúdzanie si môže každý zamestnanec nastaviť vlastnú kombináciu svetiel, hudby a vibrácií.
Zdroj: flickr / Sellon kirjasto