Prieskum zahraničného pracovného webu FlexJobs potvrdil, že zamestnanci vo všeobecnosti vnímajú svoje kancelárie a pobyt v nich skôr ako nutné zlo než ako miesto, ktoré má byť stvorené pre produktívnu prácu.

Viac ako 90 percent opýtaných ľudí uprednostňuje dokončenie dôležitej úlohy alebo projektu mimo kancelárie. Vyše polovica z nich preferuje domov ako miesto pre svoju prácu.

Osem percent zúčastnených uprednostní radšej kaviareň či knižnicu a rovnakému percentu ľudí neprekáža kancelária pod podmienkou, že sa v nej nachádza mimo bežný pracovný čas, teda v dobe, keď tam nikto nie je, respektíve len minimum kolegov. Zvyšní opýtaní zostávajú a dokončujú dôležitú úlohu či projekt v kancelárii len preto, že inú možnosť jednoducho nemajú.

Obetovať časť platu za prácu z domu

Žiadni kolegovia, ktorí by ma vyrušovali, žiadna kancelárska politika ani stres z dochádzania, menšia frekvencia mítingov a stretnutí, pohodlnejšie pracovné prostredie – to sú hlavné dôvody, prečo víťazí home office nad bežnými kanceláriami.

Viacerí poukázali aj na to, že vďaka práci z domu je jednoduchšie udržať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom či venovať sa rodine. Za významný faktor považujú aj úsporu času v dôsledku nulového dochádzania.

Prieskum si všímal aj osobnosť či pracovné postavenie opýtaných. Flexibilitu v práci, ktorá zahŕňa prácu z domu, oceňujú najmä pracujúci rodičia (39 percent), zamestnanci na voľnej nohe (26 percent), podnikatelia (20 percent), ale aj introverti (21 percent). Takmer 30 percent opýtaných podotklo, že za možnosť pracovať z domu by pokojne obetovali 10 až 20 percent z platu.

Podiel ľudí, ktorí pracujú z domu, neustále rastie, podľa údajov z portálu Forbes len v Spojených štátoch tvoria jednu pätinu všetkých pracovníkov. Tento trend spolu s ďalšími faktormi postupne zabíja kancelársku kultúru, fyzické kancelárie sa stávajú menej dôležitými a systematicky miznú, dodáva portál.

Open office – rýchlo prišlo, rýchlo odíde

Zánik kancelárií okrem iného súvisí aj s posunom pracovného času. Pracovný deň väčšiny ľudí sa kedysi konštantne začínal o 9:00 a končil o 17:00 s tým, že po tejto hodine sa zamestnanec prácou ďalej vôbec nezaoberal. To však už veľmi neplatí.

V dôsledku vysokej konkurencie, udržania kroku či snahy uplatniť sa na preplnenom trhu nastáva v profesiách nepriame predlžovanie pracovného času, často aj z dobrovoľnej iniciatívy zamestnancov. To znamená, že zamestnanci bývajú „v pracovnej pohotovosti“ aj mimo klasického času 9 - 17, často aj vo večerných hodinách či v noci, čo sa väčšinou rieši domácou kanceláriou.

Osobitnou kapitolou a príčinou, ktorá urýchľuje zánik kancelárskych priestorov ako takých a umocňuje nenávisť zamestnancov voči nim, je open office. Jedna obrovská miestnosť, rozdelená na desiatky malých pracovných kójí – to je síce efektívna voľba z hľadiska nákladov zamestnávateľa, čas a viaceré štúdie však ukázali, že otvorené kancelárie sú pre produktivitu práce katastrofou. O ich nevýhodách sa popísalo až-až.

Rýchlo sa rozšírili, ešte rýchlejšie zaniknú – predpovedajú na účet otvorených kancelárií viacerí odborníci. Vytvoriť z klasických kancelárií produktívne a pre zamestnanca pohodlné miesto na prácu si vyžaduje investície, ktoré zamestnávatelia často nie sú ochotní obetovať.

Svojou troškou prispievajú aj rozličné formy diaľkovej firemnej komunikácie, napríklad platformy Slack či Yammer, vďaka ktorým kolegovia udržiavajú kontakt, rozdeľujú si prácu, stanovujú termíny, preberajú obchody a projekty či zhromažďujú nápady bez toho, aby vôbec museli vyliezť z postele.

Staromódne začínajú byť aj mítingy či porady, manažéri uprednostňujú hromadnú e-mailovú komunikáciu alebo interné komunikačné platformy. „Viaceré firmy používajú namiesto konferenčných miestností konferenčné linky, zamestnanci namiesto státia pred stojanom na vodu stoja v rade na Starbucks. Kancelárie sú stále dôležité a väčšina firiem ich stále používa, ich význam však slabne,“ poukazuje portál Inc.

Niektoré profesijné odvetvia a podniky s dlhou tradíciou sa zmenám budú dlho vyhýbať, je dokonca možné, že klasické kancelárie z nich nikdy nevymiznú, dodáva portál Forbes s tým, že vždy sa nájdu takí, ktorí budú uctievať tradičné formy práce. „Zdá sa nemožné, že nové tradície úplne nahradia tie staré, podobne ako motorové vozidlo nikdy úplne nenahradí jazdenie na koni. Na druhej strane, kedy ste naposledy videli koňa na ceste?“ píše sa v závere článku.

Bod zlomu

Úplný zánik klasických kancelárií však spochybňuje nedávna štúdia z Londýna, ktorá analyzovala 500 pracovníkov v britskej organizácii a ktorá sa snažila bližšie pozrieť na budúcnosť pracovísk. Podľa nej sa výhody home officu v dlhodobom horizonte stratia, produktivita zamestnancov z domáceho a kancelárskeho pracoviska sa postupom času vyrovná.

Zamestnanec prestane prácu z domova vnímať ako výsadu, láskavosť, benefit či privilégium, obzvlášť keď vidí, že väčšina kolegov z jeho firmy pracuje z domu taktiež. Bude to brať skôr ako niečo, na čo má jednoducho nárok. 

Štúdia takisto ukázala, že niektorých pracovníkov práca z domova skôr hnevá – zamestnávateľ im odmietol preplatiť náklady súvisiace s energiami a písacími potrebami. Ďalší sa cítili, ako by boli v profesionálnej izolácii, nemali možnosť osobne zdieľať svoje znalosti s kolegami.

V súčasnosti najúčinnejším spôsobom, zlatou cestou, ako udržať zamestnanca v psychickej a produktívnej pohode, je striedať prácu z domova a prácu v kancelárii, pričom práci z domova je vhodné venovať maximálne dva až tri dni v týždni, poukazuje štúdia.