„Veríme, že keď sa ľudia popri pracovnom živote lepšie poznajú aj v tom osobnom, dokážu spolu komunikovať lepšie, efektívnejšie a priateľsky, čo sa nakoniec prenesie aj na zákazníka,“ myslí si Martin Štrba zo spoločnosti Martinus.

1. Kvóty na čas a peniaze

Vymýšľať akcie každý týždeň, zvlášť keď sa kryjú s pracovnými dňami, to sa vedeniu ani introvertným kolegom pozdávať veľmi nebude. Rovnako aj udalosti v štýle firemná cesta okolo sveta, mítingová noc na Seychelách či potápačská konferencia s bielymi žralokmi síce znejú zaujímavo, ale z hľadiska firemného rozpočtu sú nerealizovateľné.

„Máme pre jednotlivé tímy usmernenia ohľadom celkových nákladov a času, ktorý na teambuildingu môžu stráviť,“ vysvetľuje Petra Berecová zo spoločnosti Slovak Telekom. „Samotný koncept a aktivity si už určujú sami a vo väčšine prípadov aj svojpomocne organizujú.“

2. Celý deň, celú noc

S prvým nápadom budú určite súhlasne prikyvovať workoholici. Ide o veľmi nenákladnú akciu. Do práce si stačí okrem bežnej výbavy vziať pyžamá, zubné kefky či vankúše. Strávite noc v práci. „Akciu organizujeme v priestoroch našej spoločnosti. Prihlásiť sa môže každý jeden zamestnanec,“ hovorí Zuzana Kaňuchová z pracovného portálu Profesia.

Ako ďalej vysvetľuje, preberajú sa kreatívne nápady, ktoré sa týkajú produktov či webu, prehodnocujú sa oblasti, ktoré firmu trápia, a zmysluplné nápady sa ďalej rozvíjajú. Jednotliví ľudia pochádzajú z rôznych oddelení a prinášajú rôzne uhly pohľadu.

„Teší nás, že účasť býva vysoká. Diskusie sú realizované do neskorého večera a následne môžu zamestnanci prespať vo firme. Ráno nás čakajú spoločné raňajky,“ dodáva.

3. Husací večierok

„Raz ročne v čase predvianočnom máme aj husaciu hostinu, lokše, pečienka a, samozrejme, husacina, pri ktorej zhodnocujeme rok a je to zároveň poďakovanie sa našim zamestnancom za celoročnú aktivitu,“ odporúča Z. Kaňuchová.

Ak nie ste fanúšikmi husaciny, môžete stôl obložiť kuracími a bravčovými rezňami, grilovanými darmi mora alebo aj pečeným diviakom, kolegom-vegetariánom môžete na tanieri nachystať ovocno-zeleninové orgie. Pointa hostiny je pri všetkých alternatívach tá istá.

Keďže ide o vianočné obdobie, Z. Kaňuchová odporúča spájať večierky aj s drobnými darčekmi. „Každý zamestnanec si mal pripraviť a priniesť darček. Následne si zamestnanci vyberali z prinesených darčekov a po ich otvorení vznikli mnohé úsmevné momenty.“

Vianočné večierky v znamení dobrého jedla a pitia odporúča aj M. Štrba, obzvlášť všetkým spoločnostiam, ktoré sa venujú maloobchodu. „Chceme, aby naši kolegovia aspoň na jeden večer zabudli na predvianočný nápor a načerpali sily pred posledným týždňom.“

4. Meditácia uprostred hôr

Azda najčastejšou voľbou všetkých spoločností na Slovensku bývajú firemné týždne či víkendy, ktoré sú výlučne určené pre zamestnancov. Viaceré veľké firmy obvykle aj vlastnia alebo majú partnerskú zmluvu s hotelmi či inými wellnes zariadeniami, do ktorých zamestnancov pravidelne vysielajú.

„Našim najobľúbenejším miestom je firemné školiace stredisko na strednom Slovensku uprostred lesa, kde sa dá pracovný program skĺbiť so športovými aktivitami, turistikou, opekačkou alebo jazdou na koni,“ navrhuje P. Berecová.

Ako ďalej dodáva, zvláštnu pozornosť si zasluhujú aj špeciálne teambuildingy pre manažérov, ktoré pomáhajú akcentovať líderské zručnosti a networking.

5. Niečo, čo bežne nerobíme

„Vždy je pobyt spájaný napríklad s činnosťou ako splav, lozenie, kúpanie sa v sudoparku či aquaparku, prešli sme aj pár hradov, zámkov, ale ráta sa aj klasická turistika, pričom pripravujeme jednoduché trasy, ale aj náročnejšie alternatívy,“ odporúča Z. Kaňuchová.

„Nikoho nenútime do ničoho, naši ľudia sa ale radi zapájajú do akýchkoľvek aktivít a je to veľmi vhodné pre utužovanie vzájomných vzťahov,“ dodáva.

Zamestnanci najviac oceňujú aktivity, ktoré si bežne nemajú možnosť vyskúšať, zdôrazňuje M. Štrba. Zdolávanie skalných previsov na lane, lezenie na súpravy od piva, lukostreľba alebo kurz automasáží, uvádza pár príkladov.

Každý teambuilding má pracovnú a zábavnú časť, kde okrem športu si môžu ľudia naplánovať dobrovoľníctvo, varenie, zabíjačku, tanečno-spevácke aktivity či tvorivé dielne, navrhuje Petra Berecová.

6. PS: Rodinu ber so sebou

Osvedčujú sa aj firemné oslavy, napríklad výročie založenie spoločnosti, s rodinnými príslušníkmi. „Je to tiež forma teambuldingu. Tento rok sme absolvovali rafting, pred rokom sme pripravovali „najlepší“ guláš. Takisto sme boli v zábavnom centre, odskúšali sme si zorbing, skákacie topánky, segwaye, bungee trampolínu, lanové centrum, ale aj motokáry. Keďže to robíme v čase MDD, súčasťou sú aj organizované hry pre deti zamestnancov,“ vysvetľuje Z. Kaňuchová.

7. Aréna nemŕtvych

Pred dvoma-troma rokmi sa o „room escape“ hrách na Slovensku ani nechyrovalo. Teraz ide o jeden z najzaujímavejších spôsobov, ako s kolegami stráviť hodinu času zavretý v jednej miestnosti, z ktorej niet úniku. Teambuilding v hororovom štýle si na vlastnej koži vyskúšala aj redakcia TREND.sk.

Riešenie úloh pod časovým stresom, ktorý je ešte vyhrotený hororovou tematikou, môže obohatiť každého jedného člena – pri takýchto aktivitách je totiž najviac badateľná jeho rola v tíme, ktorá sa dá aplikovať aj na pracovné prostredie. Podľa rôznych oficiálnych typológií poznáme totiž tri typy tímových hráčov: kreatívnych jednotlivcov, ktorí sú výborní v riešení problému, tých praktických, ktorí ho následne implementujú a konajú a tých, ktorí sú šikovní v manažovaní ľudí, kam patrí aj samotný líder.

Na podobnú "analýzu" netreba nudné testy s nudnými otázkami. Niekedy postačuje pár ľudí zavrieť do jednej miestnosti, či do bludiska so strašidelnou atmosférou, kde vám útek kazia „zmutovaní" nemŕtvi strážcovia. Pri tom sa rozhodne zabavia a zažijú pocit ako hlavní hrdinovia v napínavom thrilleri.

Zároveň tak majú možnosť trochu viac spoznať samých seba. Nenadarmo sa vraví, že kvality a osobnosť človeka sa najlepšie ukážu až vo vyhrotených situáciách. Rovnako ako nikto nemôže namietať, že takéto situácie zbližujú viac ako mesiace obligátnych konverzácii v „kancli“. 

„Riziko escape roomu je, že hra sa môže skončiť aj fiaskom - nevyriešením úlohy, čo bol aj náš prípad. Spoločne sme hádanku prekomplikovali a nakoniec sme odchádzali trochu zarmútení zo zlyhania. V konečnom dôsledku to bola ale pre všetkých zábavná hra so skvelou atmosférou,“ hovorí šéfredaktor TREND.sk Tomáš Czwitkovics. 

Ako dodáva, hra dáva šancu preukázať líderské schopnosti ľuďom, ktorí v bežnom nastavení tímu takúto úlohu nemajú. „Viem si predstaviť, že v iných tímoch, kde sú trochu naštrbené vzťahy alebo ľudia sa nedokážu navzájom otvoriť, môže takáto adrenalínová situácia vyvolať aj určité napätie a zážitok z hry sa nedostaví,“ hovorí T. Czwitkovics.

Tento typ teambuildingovej aktivity by sme odporučili skôr menšiemu kolektívu, pretože pri riešení úloh v časovom strese je potreba rýchlej komunikácie. Čím menší kolektív, tým je komunikácia jednoduchšia a nemôže sa stať, že je niekto, takpoviediac odčlenený, či sa časť kolektívu oddelí a riešia rôzne úlohy samostatne.

8. Šport nadovšetko

Hoci existuje bohaté množstvo akcií, spoločným menovateľom býva často šport v akejkoľvek podobe (na druhom mieste tesne nasleduje jedlo). Ťažko by sa nám hľadala spoločnosť, ktorá organizuje každoročné firemné šachové partie či turnaje v Scrabble.

Rozmáhať sa začali najmä cyklistické akcie či bežecké maratóny. Niektoré firmy majú medzi zamestnancami aj vlastné bežecké tímy, ktoré tak môžu čerpať z firemných benefitov.

„Naše tímy bežali Devín – Bratislava, ČSOB štafetu a zdolali aj Beh od Tatier k Dunaju či Vltava run. Firma tým pádom podporuje bežecké tréningy pre zamestnancov pod záštitou profesionálnych trénerov,“ hovorí Z. Kaňuchová.

9. Zabitý čas?

Nie všetci chcú investovať svoj súkromný čas do teambuildingu, zdôrazňuje ďalej Z. Kaňuchová. „Hlavne preto, že majú rodinu a, žiaľ, nie všetky aktivity vieme pokryť z hľadiska financií aj pre rodinných príslušníkov.“

Problémom býva aj čas, kedy sú tieto aktivity realizované, napríklad víkendy, večery mimo rodiny, a rovnako nie všetkých musia dané aktivity baviť a obsahovo osloviť.

„Počas tých niekoľko rokov, čo podobné akcie pre zamestnancov organizujeme, sme sa naučili, že nedokážeme nadchnúť všetkých, a zároveň, že rovnako dôležitý ako teambuildingové aktivity je aj voľný čas, počas ktorého sa kolegovia môžu lepšie spoznať a porozprávať,“ hovorí M. Štrba.

Samozrejme, existujú názory, že teambuildingové aktivity sú kontraproduktívne. Trávenie času s ľuďmi, s ktorými trávime už aj tak príliš veľa času v práci, môže vyvolať averziu voči kolegom a aj práci samotnej. Z tohto dôvodu býva rozumné spraviť z firemných akcií dobrovoľné udalosti, ktorých sa zamestnanec môže, ale nemusí zúčastniť.