Medzi manažérmi, ktorí by považovali za ospravedlniteľné použiť nadštandardné náklady na reprezentáciu firmy v čase ekonomickej krízy, je Slovensko na prvom mieste rebríčka, Česko na treťom, druhé bolo Japonsko.
Prieskum, ktorý od vlaňajšieho októbra do tohtoročného januára vykonávala spoločnosť v 55 svetových krajinách vždy na 50 respondentoch z radov manažérov, predstavili zástupcovia firmy v utorok na tlačovej konferencii.
Neetické nástroje
O tom, že korupcia je v krajine rozšírená, sú presvedčené dve tretiny slovenských respondentov a 56 percent českých respondentov.
„Aj napriek veľkým rozdielom vo viacerých postojoch majú Česi a Slováci, bohužiaľ, jedno spoločné: Ide o vysokú toleranciu v prípade využitia neetických nástrojov v podnikaní, či už ide o priamy úplatok alebo poskytovanie drahých darčekov a zábavy obchodným partnerom,“ uviedol Tomáš Kafka z oddelenia investigatívnych služieb a riešenia sporov spoločnosti EY pre ČR a Slovensko.
Česká republika si však v tomto medzinárodnom porovnaní oproti roku 2014 polepšila najviac zo všetkých krajín, o 13 percentuálnych bodov. Naopak, Slovensko sa o desať percentuálnych bodov zhoršilo.
Ak si budú manažéri myslieť, že ich okolie podpláca, je pre nich jednoduchšie pridať sa k úplatkárstvu tiež. Napríklad 44 percent slovenských manažérov by podplácalo kvôli získaniu alebo udržaniu zákazky, svetový priemer je 13 percent.
Slabá podpora whistleblowingu
Na otázku, či evidujú manažéri v posledných dvoch rokoch väčší spáchaný podvod vnútri firmy, ich odpovedalo na Slovensku kladne štyri percentá. V Belgicku ide napríklad o 20 percent, v Nemecku a Dánsku 18 percent.
„Nízky podiel odhalených podvodov v slovenských a českých firmách nie je dôkazom vyššej integrity. Naopak, ukazuje, že naše firmy stále nevedia podvody správne detekovať,“ vysvetlil Radim Bureš z EY, ktorý bol do mája 2016 programovým riaditeľom českej pobočky Transparency International.
Často firmy podľa T. Kafku spíšu vnútornú smernicu a preškolia zamestnanca bez reálnejšej podpory whistleblowingu.