Mzda je povinnosťou, poskytovanie benefitov je hodnotou navyše. Pri budovaní spokojnosti personálu a pozitívnom odlíšení od konkurencie však hodnotou veľmi významnou, zdôrazňuje Annamária Marcinová, personálna riaditeľka zo spoločnosti CRH North Danube.

Ide zároveň o spôsob, ako si aspoň trocha zabezpečiť lojálnosť zamestnancov a motivovať ich. Úroveň zamestnaneckých výhod však v mnohom závisí od finančnej sily spoločnosti. „Vo všeobecnosti možno povedať, že firmy si uvedomujú silu atraktivity benefitov,“ hovorí konzultantka Katarína Straková zo spoločnosti Adecco Slovakia.

Portál Platy.sk ešte v januári uverejnil prieskum na vzorke 65-tisíc ľudí, v ktorom uvádza najrozšírenejšie benefity v slovenských firmách. Rebríčku kraľujú firemné akcie, tesne nasleduje benefit vo forme nápojov zadarmo a vzdelávania. Tretina respondentov priznala, že žiadnou firemnou výhodou nedisponuje.

Najrozšírenejšie benefity v slovenských firmách za rok 2015
Benefit Pracovníci, ktorí majú benefit k dispozícii (v %)
Firemné akcie 26
Nápoje zadarmo 20
Vzdelávanie 20
Flexibilný pracovný čas 18
Mobil na súkromné účely 17
Zamestnanecké zľavy 13
Príspevok spoločnosti na DDS 12
Notebook aj na súkromné účely 12
Práca z domu 9
Dovolenka navyše 9
Strava na drámec zákona 6
Auto aj na súkromné účely 6
Zdravotné poistenie 6
Preplatenie dopravy do práce 6
Preplatenie športových aktivít 5
Sick day 5
Nadštandardná zdrav. Starostlivosť 3
Príspevok na bývanie 1
Žiaden benefit 32
ZDROJ: Platy.sk (27. január 2016)

Svadobný a „krvný“ bonus

Najväčší zamestnávateľ v Žilinskom kraji automobilka Kia sa spolieha najmä na peňažné benefity a finančné bonusy.

„Po odpracovaní jedného roka majú zamestnanci nárok na variabilnú zložku mzdy, polročné finančné bonusy, teda letný bonus vo výške 55 percent zo mzdy a vianočný bonus vo výške 50 až 80 percent zo mzdy, štvrťročné motivačné bonusy, motivačný príspevok za nadčasy, víkendy a sviatky, koncoročný bonus za dosiahnutie výrobného cieľa ako aj príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie,“ vymenúva vedúci personálneho oddelenia Kia Motors Slovakia Marián Lakatoš.

Automobilka podobne ako viaceré zahraničné spoločnosti pristúpila k benefitom, ktoré podporujú sobáše a nové prírastky do rodiny. „V roku 2015 sa zamestnancom narodilo 223 detí, pričom svadbu uzavrelo 113 ľudí,“ uvádza M. Lakatoš s tým, že firma rozdala zamestnancom v rámci týchto rodinných udalostí viac ako 80-tisíc eur.

Ako naznačuje ďalej, na sucho nezostávajú ani jubilanti. Pozornosť si vyslúžili aj pravidelní darcovia krvi. Držiteľom bronzovej, striebornej a zlatej Jánskeho plakety závod v roku 2015 vyplatil finančný príspevok vo výške viac ako 5-tisíc eur.

Vlastné autobusové linky

Ďalšou nadštandardnou výhodou je bezplatné právne poradenstvo či príspevok na podporu bývania, ktorý doteraz využilo približne 270 zamestnancov spoločnosti. Celkovo im tak automobilka na riešenie bytovej otázky prispela sumou prevyšujúcou 390-tisíc eur.

Zamestnanci podľa slov M. Lakatoša oceňujú aj priame autobusové linky. Spoločnosť Kia denne zváža zamestnancov z celého Žilinského kraja pomocou 32 diaľkových autobusov.

Od roku 2015 funguje aj novinka v podobe príspevku na školské potreby pre prvákov základných a stredných škôl vo výške 50 eur. Automobilka v prípade ekologickej katastrofy, zlej sociálnej situácie či inej mimoriadnej okolnosti prisľubuje jednorazový finančný príspevok.

Skorý návrat z materskej

Zľavy na predávaný sortiment, služobné notebooky či mobily bývajú na mnohých miestach už samozrejmosťou, naznačuje František Vámoši, marketingový manažér spoločnosti NAY. „Je tu rad ďalších menej kvantifikovateľných, ale dôležitých benefitov,“ poukazuje s tým, že väčšinou ide o podporu znalostí z oboru či vnútropodnikovú pomoc pri stúpaní po kariérnom rebríčku.

Podobný názor zastáva aj Drahomíra Mandíková, riaditeľka firemných vzťahov z Pivovarov Topvar, ktorá poukazuje na dôležitosť rozvojových programov či zdravotných prednášok. „Veľmi obľúbené je poskytovanie našich produktov počas roka,“ vysvetľuje D. Mandíková.

Zatiaľ čo väčšina zahraničných firiem láka zamestnancov na možnosť čo najdlhšej materskej dovolenky, Pivovary Topvar ponúkajú vlastné riešenie. „Od tohto roku podporujeme skorší návrat našich zamestnancov z rodičovskej dovolenky. Poskytujeme príspevok vo výške až 222 eur na zabezpečenie kvalifikovanej starostlivosti o deti do troch rokov,“ dodáva D. Mandíková.

Práca z bazéna

Okrem štandardných benefitov, akými sú gastro lístky, školenia zamestnancov či teambuildingy, pracovníci oceňujú predovšetkým úplnú flexibilitu pracovného času, podotýka Tomáš Hegedűš, výkonný riaditeľ CBRE Slovensko.

„Nemáme presne časovo ohraničenú pracovnú dobu, nemáme stanovené, kedy musí zamestnanec prísť do práce a kedy odísť, tiež nás nezaujíma, či pracuje v kancelárii, v kaviarni, pri bazéne alebo doma z postele,“ vysvetľuje T. Hegedűš.

Ako ďalej dodáva, v prípade choroby sa od zamestnancov nepožadujú potvrdenia od lekára, čerpať si môžu takzvané sick days, ktorých počet nie je obmedzený. „Všetko je založené na vzájomnej dôvere medzi zamestnávateľom a zamestnancom.“

Prostriedkom na dobrú motiváciu zamestnancov bývajú aj súťaže. „Napríklad o najrýchlejší predaj či prenájom, o najväčší obchod a podobne. Víťazi môžu získať zaujímavé ceny ako napríklad tablety alebo permanentky do fitness centra,“ dodáva T. Hegedűš.

Cudzie jazyky

„Nakoľko u nás pracujú ľudia najmä z priemyselného odvetvia a máme množstvo technických pracovníkov, home office a flexibilná pracovná doba pre strojníka či vodiča nepredstavuje výhodu,“ vysvetľuje A. Marcinová s tým, že pre pracovníkov z podporných oddelení to už význam má.

Ako ďalej poukazuje, oba typy pracovníkov určite zaujme celoročný systém podpory zdravia a zdravého životného štýlu, príspevok na doplnkové dôchodkové poistenie v treťom pilieri, kompenzácia PN do 80 percent počas prvých 10 dní, príspevok pri dlhodobej PN, príspevok na stravovanie poskytovaný aj počas dovolenky a pracovnej neschopnosti.

„Vzhľadom na povahu nášho podnikania poskytujeme podporu na cestovanie pre zmenových pracovníkov, a keďže pôsobíme v oblasti stavebných materiálov, aj príspevok pri individuálnej výstavbe,“ dodáva HR manažérka zo spoločnosti CRH North Danube, ktorá pôsobí na Slovensku, v Maďarsku a Rakúsku.

Medzinárodné firmy na Slovensku často zahŕňajú do balíčka výhod aj výučbu cudzích jazykov, aby sa dokázali prípadne uplatniť aj v zahraničných pobočkách a komunikovať s anglicky, nemecky či inak hovoriacimi kolegami.

Medzi netradičné, ale používané benefity patrí aj preplatenie nákupov „eco friendly“ domácich spotrebičov či nákupu bicykla ako dopravného prostriedku šetrného k životnému prostrediu, prispievanie na škôlku pre dieťa priamo v blízkosti pracoviska, zľavy na dovolenky v partnerských cestovných agentúrach, masáže priamo na pracovisku alebo pravidelné firemné raňajky.

„To všetko už v súčasnosti ponúkajú veľkí zamestnávatelia a dokážu si v týchto netradičných benefitoch aj navzájom konkurovať a z roka na rok ich meniť,“ dodáva na záver K. Straková.