Podľa zahraničného pracovného portálu Glassdoor viac ako polovica všetkých uchádzačov priznáva, že pri prijatí pracovnej ponuky výrazne zavážia výhody, ktoré konkrétny zamestnávateľ ponúka.
Z rovnakého prieskumu takisto vyplýva, že približne 80 percent zamestnancov by radšej uprednostnilo nové benefity, napríklad lepšie zdravotné poistenie či platené voľno, ako zvýšenie platu.
Ako podotýka Glassdoor, bezplatné výhody pre pracovníkov, ktoré sú nad rámec zákona, vychádzajú najmä zo snahy zamestnávateľa prilákať nové talenty. Medzi žiadané výhody však už dávno nepatrí len jedlo a telocvičňa zdarma. Portál dokonca zostavil rebríček 20 spoločností s najatraktívnejším benefitmi.
Platená dovolenka na rok
Videoslužba Netflix, ktorá začiatkom tohto roka vstúpila aj na slovenský trh, už niekoľko mesiacov ponúka zamestnancom možnosť čerpať takzvanú „neobmedzenú“ dovolenku. Zamestnanci firmy, ktorým sa narodí dieťa alebo si dieťa adoptujú, si môžu vziať platenú materskú alebo „otcovskú“ dovolenku na jeden rok.
Spoločnosť im prisľúbila platiť počas celej dovolenky a starostlivosti o novorodenca plat v plnej výške, a tým ich zbavila závislosti od štátnych príspevkov. Po skončení materskej sa rodičia môžu vrátiť do práce podľa potreby na plný alebo čiastočný úväzok.
Ako pre agentúru Reuters uviedla firma, takýmto spôsobom sa snaží udržať najtalentovanejších pracovníkov. Nakoľko sú Spojené štáty krajinou, kde je niekoľkoročná materská dovolenka ako na Slovensku nesplneným snom, ide o obzvlášť žiadaný benefit.
V rámci USA tak získal Netflix prvenstvo v dĺžke vyplácania dovolenky. Priemerná norma sa pohybuje na hranici 30 dní platenej dovolenky. Spoločnosť Facebook ponúka štyri mesiace plateného voľna pre rodičov, zatiaľ čo Google približne 18 týždňov.
Aj viaceré ďalšie nadnárodné spoločnosti ako Amazon, Adobe, Apple YouTube či Microsoft pristúpili na výraznejšiu rodičovskú politiku, ktorá zahŕňa v priemere 10 až 20 týždňov platenej dovolenky.
Prémie za dieťa a smrť
Čo sa týka netradičných firemných výdobytkov a pozorností, už nikoho neprekvapí, že Google a Facebook patria k najžiadanejším zamestnávateľom. Výhody ako bezplatná kaviareň, reštaurácia, práčovňa, čistiareň či kaderníctvo však zatienil takzvaný „baby cash“ benefit, ktorý firma Marka Zuckerberga ponúka už viacero rokov.
Okrem toho, že Facebook prepláca sto percent nákladov spojených so stomatologickými a inými zdravotnými vyšetreniami, dostáva zamestnanec pri narodení svojho dieťaťa prídavok k výplate 4-tisíc amerických dolárov (približne 3 570 eur), píše portál Adweek.
Budúcich rodičov nad rámec povinností odmeňuje aj spoločnosť Google, ktorá si nový prírastok v rodine zamestnanca váži na 500 dolárov (približne 450 eur).
Google pritom myslí aj na temnú stránku života. Ak zomrie zamestnanec spoločnosti, jeho alebo jej deti dostanú od firmy každý mesiac po tisíc dolárov (približne 890 eur) až kým nedosiahnu vek 19 rokov. V prípade, že dieťa študuje, bude dostávať čiastku až do 23. roku života, vysvetľuje portál Time s tým, že nezáleží na tom, ako dlho zamestnanec vo firme pracoval.
Na prázdno nezostáva ani pozostalý manžel alebo manželka. Google prisľúbil po dobu desiatich nasledujúcich rokov po smrti zamestnanca vyplácať jej alebo jeho partnerke 50 percent z platu.
Príspevok na zmrazenie
Netradičným a zároveň aj kontroverzným sa stal benefit zmrazovania. Spoločnosti Apple a Facebook v roku 2014 začali ponúkať príspevok vo výške 20-tisíc dolárov pracovníčkam, ktoré by si chceli nechať zmraziť vajíčka.
Príspevok zahŕňa aj náklady súvisiace s asistovanou reprodukciou. Najnovšie sa do zoznamu firiem, ktoré benefit pre ženy ponúkajú, zaradila aj hudobná služba Spotify.
Hlavným cieľom benefitu je udržať si talentované pracovníčky, ktoré sa často musia rozhodovať medzi kariérou a rodinou.
Doživotné vzdelávanie
Sieť kaviarní Starbucks založila v roku 2014 pre svojich zamestnancov vysokoškolský program, ktorého súčasťou bolo štipendium vo výške približne polovice nákladov na štúdium. Od minulého roka sa spoločnosť rozhodla zamestnancom, ktorí túžia po vysokoškolskom vzdelaní, platiť plné štipendium, vysvetľuje agentúra Bloomberg.
Podmienkou na jeho získanie je pracovať v kaviarni minimálne 20 hodín týždenne, čo spĺňa približne 140-tisíc potenciálnych študentov zo Starbucksu, ktorí môžu bezplatne získať titul na Arizone State University.
Po oznámení sa do programu okamžite zapísalo približne 2-tisíc zamestnancov, reťazec si však sľubuje, že do konca roka 2025 dopomôže k bakalárskemu titulu 25-tisícom pracovníkov.
Úver na cestovanie
Hoci sa najžiadanejšie benefity týkajú výhradne rodičovskej a sociálnej stránky života zamestnanca, podľa prieskumu Glassdoor zamestnanci oceňujú aj prízemnejšie výhody.
Trvalým pracovníkom v Airbnb, alternatívnej službe, ktorá sprostredkováva ubytovanie po celom svete, firma dáva k dispozícii 2-tisíc dolárov na cestovanie. Firemný kredit však môžu použiť iba na lokality, v ktorých možno nájsť ponuky práve na Airbnb.
Podobne sa spoločnosť Walt Disney chváli tým, že zamestnanci majú bezplatný vstup do všetkých parkov, ktoré spoločnosť prevádzkuje, vrátane zľavy na hotel a všetok tovar. Zamestnanci Twitteru si zasa pochvaľujú platenú akupunktúru či teambuildingy improvizovaného divadla.