Zamestnávateľ si môže dohodnúť so zamestnancom nižšie príplatky v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve, ak vo firme nie sú odbory a zamestnáva menej ako 20 zamestnancov. Musí ísť pritom o zamestnávateľa, u ktorého sa vzhľadom na povahu práce alebo podmienky prevádzky vyžaduje, aby sa práca pravidelne vykonávala v sobotu a v nedeľu, alebo aby sa prevažná časť práce vykonávala ako nočná práca. Nesmie však ísť o rizikovú prácu.
Zadarmo to nebude
Podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR príplatkami budú zasiahnuté najmä odvetvia, kde je nočná práca, práca cez soboty a nedele nevyhnutná. Ďalej ide o prevádzky, kde je nevyhnutná nepretržitá prevádzka, či už z technologického hľadiska nie je možné odstaviť výrobné linky bez toho, aby to spôsobilo veľké materiálne škody alebo ide o prevádzku, ktorej charakter si nepretržitú prevádzku vyžaduje (napríklad zdravotníctvo, poľnohospodárstvo, cestovný ruch, sklárstvo, doprava).
„Výrazný dopad to však bude mať predovšetkým na malé a stredné podniky, ktoré nie sú v takej dobrej ekonomickej kondícii, ako aj na ekonomicky slabé regióny s vyššou nezamestnanosťou,“ hovorí prezident asociácie Tomáš Malatinský.
Mzdy v súkromnom sektore by sa mali podľa neho určovať individuálne medzi zamestnancom a zamestnávateľom, prípadne formou kolektívneho vyjednávania.
„To je tá správna cesta na to, ako sa majú určovať mzdy, pretože to nie je úloha vlády, aby v súkromnom sektore riešila mzdy formou legislatívneho nariadenia," doplnil T. Malatinský.
„Viacerí zamestnávatelia najmä v oblasti služieb už avizovali, že nové a zvýšené mzdové zvýhodnenia budú musieť premietnuť do cien svojich služieb, a to s najväčšou pravdepodobnosťou tak, že za hotelové služby alebo za jedlo v reštaurácii cez víkend zaplatíme viac ako doteraz,“ hovorí Martina Poliačiková z advokátskej kancelárie Ružička Csekes.
Príplatky budú stáť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?