Nové technológie, obchodné modely či spoločenské a legislatívne požiadavky budú v roku 2024 držať podnikateľov v strehu a tlačiť ich do dôležitých rozhodnutí. Tým prvým bude podľa odborníkov smerovanie firiem v oblasti udržateľnosti. Aj keď ide o sféru, o ktorej sa hovorí dlhodobo, práve v tomto období sa z nej stáva pevná zložka podnikovej stratégie a nielen voliteľný doplnok marketingu či firemných aktivít.

Zelené odmeny

Odborníci z  Obchodnej školy IESE v Navarre upozorňujú, že ESG (environmentálne, sociálne a riadiace) princípy sa v súčasnosti pevne etablovali ako základné piliere strategických plánov spoločností. Novou myšlienkou však bude prepájanie ich výkonnosti s plánmi odmeňovania vrcholových manažérov, ktoré bude budúci rok získavať na sile.

Len na porovnanie, na začiatku minulého desaťročia bolo toto prepojenie takmer nemysliteľné. Nedávna štúdia viac ako štyritisíc firiem, ktorú uskutočnil profesor účtovníctva a kontroly IESE Gaizka Ormazabal, však ukazuje, že ide o štandardnú prax vo viac ako tridsiatich percentách týchto zahraničných spoločností. V  roku 2024 preto budú musieť vedúci predstavitelia podnikov prijať rozhodnutia o tom, či bude variabilné odmeňovanie manažérov viazané na kritériá udržateľnosti

Investície do AI

Podobne nikam neodchádza ani umelá inteligencia (AI). Firmy sa tento rok totiž mohli bližšie oboznámiť s jej potenciálom i rizikami, pričom si uvedomili efektívnosť tohto nástroja. Skutočne prelomovým by mal byť v tejto oblasti až rok 2024, keď by mali podnikatelia aj zamestnanci pozorovať výraznejšie zmeny, ktoré umelá inteligencia do podnikania prinesie. Mala by k tomu prispieť aj ľahká dostupnosť AI nástrojov, ktorá umožňuje oveľa širšie spektrum používateľských aplikácií.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa