Zmeny na trhu práce nielenže umožnili vznik nových pracovných pozícií, ale odrazili sa aj na priebehu pracovného pohovoru. Skúsenosti spoločnosti Alma Career Slovakia ukazujú, že medzi najväčšie zmeny patrí prechod do online formy. Prvý kontakt s uchádzačom totiž mnohé firmy realizujú na diaľku, napríklad telefonicky alebo formou videohovoru.
Menej stretnutí
„Čoraz viac zamestnávateľov využíva na overenie zručností na osobnom pohovore takzvané case studies, teda zadania, ktoré má kandidát vypracovať,“ približuje ďalšiu novinku PR manažérka spoločnosti Ľubica Melcerová. Uchádzači tak už na pracovnom pohovore musia predviesť svoje zručnosti.
Samozrejmosťou sa stali nové benefity vo forme hybridnej práce, respektíve práce z domu. Otvorili nové možnosti nielen uchádzačom, ale aj firmám, ktoré tak môžu v niektorých prípadoch zamestnávať aj ľudí z iných častí Slovenska či dokonca z inej krajiny. „Z tohto dôvodu stúpla aj dôležitosť referencií od bývalých spolupracovníkov,“ dodáva Ľ. Melcerová s tým, že sa zmenil i obsah konverzácie na prvom pohovore.
Za nízku efektivitu firmy nemôžu iba zamestnanci. Zodpovední sú schovaní inde
Zatiaľ čo v minulosti bolo neslušné, aby sa počas jeho priebehu uchádzač zaujímal o pracovné či finančné benefity, dnes je to bežná záležitosť. Čoraz viac sa na pohovoroch dbá na dodržiavanie zákazu diskriminácie, pričom otázky o rodičovstve či náboženskom alebo politickom presvedčení sú pre mnohé firmy tabu. Spoločnosti, ktoré sa týmito pravidlami neriadia, totiž potenciálnych zamestnancov odrádzajú.
Okrem toho sa firmy v praxi snažia skrátiť výberový proces, aby sa vyhli strate uchádzačov. Tradičný náborový proces, ktorý zahŕňal viacero kôl, totiž trval pridlho a zvyšoval tak riziko, že kandidát sa medzičasom rozhodne pre iného zamestnávateľa. Okrem online foriem pohovoru preto spoločnosti do rôznych fáz výberového procesu zavádzajú napríklad umelú inteligenciu.
Ide pritom o opatrenia, ktoré budú musieť skôr či neskôr realizovať všetky firmy. V opačnom prípade nezaujmú mladých uchádzačov. Najmä nová generácia, ktorá v súčasnosti prichádza na trh práce, má totiž záujem o rovnováhu medzi pracovným a osobným životom a oceňuje diverzitu.
Osobný život zamestnancov začína firmy zaujímať, dôvodov je niekoľko
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?