Šetria na všetkom, aby ich náklady boli čo najnižšie. Predávajú tovar za extrémne nízke ceny, vystavený vo veľkých hangároch a uskladnený na paletách. Ruský reťazec Mere plánuje po vlaňajšej expanzii vyraziť aj na Slovensko a zaujať svojou, na prvý pohľad jednoduchou, obchodnou stratégiou.

Cena bude prvoradá. Mere funguje už tri roky vo viacerých krajinách Európy a láka klientelu, ktorej sa páči inakosť obchodnej stratégie a možno aj nostalgický návrat do deväťdesiatych rokov, keď trh valcoval tento typ reťazcov na každom kroku.

V každom prípade mu treba dať šancu. Svoju klientelu si  nájde aj aj u nás, podobne ako funguje v zahraničí. U bežných ľudí už dnes reťazec vzbudzuje veľkú pozornosť, a to ešte na náš trh ani nevstúpil. 

Chudobnieme, státisíce rodín sú v kríze

Potenciál možných zákazníkov je na Slovensku pomerne široký. Najmä tých, ktorí majú hlboko do vrecka a nevyužívajú cezhraničné nákupy v susedných krajinách. Niet sa čomu diviť, finančná situácia rodinný rozpočet jednoducho nepustí a tak hľadajú rôzne možnosti, ako si pomôcť a kde lacno nakúpiť. 

Európska únia vlani zisťovala, čo si môžu Slováci dopriať a na čo ľudia nemajú peniaze. Chudobou trpí až 12,6 percenta obyvateľov, čo predstavuje 677–tisíc jednotlivcov. A to nie pre slovenskú vládu práve lichotivá vizitka. 

„Neočakávané výdavky sú najväčším problémom pre neúplné domácnosti s deťmi. Až 58 percent percent ľudí, ktorí žijú v takejto domácnosti, nedokázalo v roku 2020 čeliť neočakávaným výdavkom. Je to pre nich väčší problém, ako si zaplatiť týždňovú dovolenku mimo domu raz za rok,“ vysvetlil Róbert Vlačuha, riaditeľ odboru štatistiky životnej úrovne obyvateľstva Štatistického úradu Slovenskej republiky.

Z hľadiska jednotlivých typov domácností sa tento nedostatok týkal najmä neúplných domácností s deťmi a osamelých seniorov. Pohľad do vlastnej peňaženky ich často nepustí, musia nakupovať lacné potraviny a šetriť kde sa dá. 

Slováci, a to aj vzhľadom na aktuálnu vlnu zdražovania, sa budú aj v budúcnosti pri kúpe potravín naďalej orientovať podľa ceny,  uviedla pre TREND Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

„Pochopiteľne sa to bude týkať najmä nízkopríjmových skupín obyvateľstva,“ spresnila.  Podľa nej, či na Slovensko prichádza nový obchodný reťazec alebo neprichádza, štát by mal určite zvýšiť kontrolu potravín dovážaných k nám.  „Sme dlhodobo za to, aby sa posilnila kontrola produktov zo zahraničia,“ dodala J. Holéciová.

Mnohých osloví najmä nízka cena

Príchod nového reťazca na Slovensko síce veľmi nezatrasie trhom, ale môže osloviť istých zákazníkov, najmä v ekonomicky slabších oblastiach Slovenska. Najmä takých, ktorí sú menej nároční na kvalitu tovarov, ale sú nároční na cenu, tvrdí analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský.

„Je to ústup zo smerovania moderného obchodu. Toto sme tu mali v 90-tych rokoch. Tovar sa predával z palety a vo veľkých množstvách v zaprášených skladoch. Išlo o prechodnú etapu, prechádzali sme z centrálne riadeného obchodu na voľné podnikanie. Rýchlo to trh prešlo. Súčasní spotrebitelia už majú iné nároky na obchod, vizuál predajne i ponuku tovaru,“ objasňuje Ľ. Drahovský.

Podobný názor má aj Adrián Ďurček, člen predstavenstva Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Pripúšťa, že niektorých ľudí môže tento typ nákupu zaujať. „Predaj z paliet má Slovensko už za sebou, no nedá sa vylúčiť, že v tejto ekonomicky náročnej a ťažko vypočítateľnej dobe, keď rastú ceny energií a je tu vysoká inflácia, že si nájde svoj okruh zákazníkov,“ spresňuje.

TREND sa pozrel bližšie na to, na čom obchodne stavia reťazec MERE a do akej miery to môže ovplyvniť náš trh.

Pozrite si naše zistenia vo fotostory >>>>