Len osemnásť percent domácich firiem predáva v online priestore svoje výrobky alebo služby. Väčšina podnikov sa stále spolieha na osobné kontakty a sieť šikovných obchodníkov. Slovensko v tomto prístupe nie je ojedinelé. V rámci celej Európskej únie sa prostredníctvom webu snaží predávať len 22,9 percenta podnikov. V žiadnej krajine nemá online predaj spustený viac ako polovica firiem. Najvyšší podiel je v Litve na úrovni 38,9 percenta. Naopak, najnižší v Rumunsku, a to len 12,9 percenta. Ide o údaje od Európskeho štatistického úradu Eurostat za rok 2022.
Nástup pandémie vyvolal jedno nesprávne očakávanie. Tým boli úvahy o raketovom náraste online predaja. Tento nesprávny záver podporovali aj rôzne prieskumy od Eurostatu. V nich pravidelne zaznievali informácie typu: Internet zvykne pravidelne používať deväť z desiatich obyvateľove Európskej únie. Ide o ľudí vo veku od šestnásť do 74 rokov. Z nich približne tri štvrtiny majú aspoň jednu skúsenosť s online nákupom.
V takto nastavenom prostredí mal online biznis firmám razantne zvyšovať tržby. V realite sa tak nestalo. Online predaj dosiahol len osemnásťpercentný podiel na celkových tržbách európskych podnikov v roku 2022. Najlepší výsledok bol zaznamenaný v roku 2020, a to na úrovni 19,8 percenta. Potom, s ustupujúcou pandémiou, však tento podiel klesol. Dokonca aj výsledok za rok 2016 je o niečo väčší ako výsledok za rok 2022. Pred ôsmimi rokmi podiel online predaja na celkových tržbách dosiahol 18,4 percenta. V spomínanom roku 2022 bol o štyri desatiny percentuálneho bodu nižší.
Tvrdé dáta ukazujú citeľný skok len v porovnaní rokov 2012 a 2016. Odvtedy viac-menej stagnujú v rozpätí osemnásť- až devätnásťpercentného podielu. Na základe toho je možné jedno konštatovanie. Európske firmy stále väčšinu svojho biznisu realizujú tradičnými kanálmi. Na tom sa pravdepodobne počas nasledujúcich rokov až tak veľa nezmení.
- Ako to vidí umelá inteligencia
Prečo sa nedarí zvyšovať tržby z online predaja? Umelá inteligencia od spoločnosti Google vidí viaceré dôvody. Časť zákazníkov stále preferuje osobný kontakt pri predaji. Ľudia sú spoločenský druh a radi sa stretávajú počas nákupov. Práve preto je možné vo veľkých obchodných centrách ísť do kina, reštaurácie, či fitnescentra.
Zvýšiť online tržby je ťažké aj pre obrovskú konkurenciu. Predávať výrobky je možné v rámci viacerých veľkých online platforiem. Posledné roky sú na internete dostupné rôzne programy, ktoré aj bežným ľuďom ponúkajú provízie za predaj najrôznejších výrobkov a výsledkom je silná konkurencia.
Posledným dôvodom je mýtus ohľadne nízkych nákladov online predajní. V realite musia mať svoj tovar niekde uložený a podobne ako kamenné obchody platiť za jeho uskladnenie. Kombinácia spomínaných dôvodov podľa umelej inteligencie brzdí rýchlejší nástup online predaja.
Horšie a horšie
Pre svoju jednoduchosť má online predaj určite obrovskú budúcnosť. Len jeho nástup nebude taký rýchly, ako sa pôvodne čakalo. Potvrdzujú to aj najnovšie údaje z nemeckej ekonomiky. Spolková asociácia elektronického a zásielkového obchodu eviduje počas prvého kvartálu 2023 medziročný pokles tržieb o 11,8 percenta, počas druhého o 9,5 percenta, tretieho o 10,8 percenta a štvrtého o 5,2 percenta. Najväčšej európskej ekonomike sa minulý rok veľmi nedarilo. No pokles online obratu je prekvapivo veľký.
Zaujímavý obraz dáva pohľad na jednotlivé sektory. V oblasti ubytovania ponúka možnosť online platieb takmer každý podnikateľ. V roku 2022 ich v rámci Európskej únie bolo až 99,7 percenta. Práve cestovný ruch najviac ťaží zo zavedenia internetu. Vďaka online spojeniu dnes nie je problém na pár klikov si objednať ubytovanie kdekoľvek na svete. Napriek tomu ani v tejto oblasti nemajú dominantné postavenie online tržby. Ich podiel na celkových tržbách dosiahol 35,5 percenta. Opäť ide o údaj za rok 2022.
Cestovný ruch je špecifický snahou o platby v hotovosti. Firmy totiž môžu mať snahu nepriznať ich v plnej miere štátu. Na druhom mieste skončili spoločnosti pôsobiace v oblasti informatizácie a komunikácie. V ich prípade je podiel online platieb na celkových tržbách na úrovni 16,7 percenta. Tretie miesto patrí maloobchodu s podielom 11,1 percenta. Vo všetkých troch prípadoch ide o priemer za dvadsaťsedemčlennú Európsku úniu.
Slovenské skúsenosti
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?