V uplynulých dekádach bola zárukou kvalitných produktov značka „Made in Germany“. Solventní zákazníci boli ochotní akceptovať vyššie ceny za výrobky zhotovené v najbohatšej európskej ekonomike. Lenže len do určitej miery. Tlaku na osekávanie výrobných nákladov sa nevyhli ani špičkové nemecké automobilky. Vrcholoví manažéri pri hľadaní úspor uvideli zaujímavú príležitosť vo Vyšehradskej štvorke.
Export z tohto regiónu do bohatých západných štátov nepodlieha žiadnym clám od roku 2004. V tom čase vstúpili do Európskej únie Slovensko, Česko, Maďarsko aj Poľsko. Túto výhodu ponúkali aj ďalšie nové členské štáty. Plusom Vyšehradskej štvorky bola od 90. rokov technicky vzdelaná pracovná sila, ktorá roky pracovala v ťažkom priemysle a po nástupe kapitalizmu prišla o prácu. Vďaka tomu nemecké firmy pri otváraní nových závodov nemali problém získať dostatok lacnej a kvalifikovanej pracovnej sily.
Slovensko lákalo najmä automobilky. Bratislavský závod Volkswagenu ako prvý v rámci koncernu začal vyrábať veľké SUV vozidlá Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne. Posledný uvedený typ sa roky kompletizoval v závode v Lipsku, aby mohol niesť označenie Made in Germany. Keď prémiová automobilka v minulosti presunula výrobu Porsche Boxster z Nemecka do Fínska, výsledkom bol pokles predaja.
Podobné obavy panovali aj pri alokovaní produkcie na Slovensko. Napriek tomu závod Volkswagen Slovakia začal v roku 2017 kompletne vyrábať Porsche Cayenne. Na jeho predaj zmena označenia z Made in Germany na Made in Slovakia nemala žiadny vplyv.
Nová éra presunov
V súčasnosti nemecké firmy opäť začínajú vo veľkom opúšťať svoju vlasť. Tentoraz sú dôvodom vysoké ceny energií, prílišná byrokracia, nedostatok pracovníkov, problémy so získavaním nového kapitálu a tlak na zelené technológie. Všetky spomínané ťažkosti ešte vo väčšej miere trápia slovenskú ekonomiku. Preto zrejme nebude prosperovať z prichádzajúcej vlny presunov nemeckých firiem.
Ako víťazi sa javia vzdialené krajiny. Spojené štáty americké získali vďaka stimulom nový výrobný závod Volkswagenu. Fabrika za dve miliardy dolárov bude stáť v štáte Južná Karolína. Pre veľkú vzdialenosť sa tam nepočíta s dodávkami súčiastok od slovenských firiem. V hre o ďalšie závody budú iné krajiny s lacnou pracovnou silou, ako napríklad Mexiko. V prípade upokojenia politickej situácie aj Turecko. Práve tam mali už pred pár rokmi postaviť závod na výrobu vozidiel Škoda Octavia. Investícia nevyšla pre tvrdé slovné útoky tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana voči Nemecku. Vďaka tomu časť výroby získal bratislavský závod. S veľkou pravdepodobnosťou išlo o jednu z posledných veľkých investícií nemeckého koncernu v slovenskej ekonomike. Tá, naopak, odchodom nemeckých firiem z ich vlasti utrpí. To, ako veľmi, bude závisieť od schopnosti Berlína zvrátiť negatívny trend. Prípadne od schopnosti vlády v Bratislave zlepšiť podnikateľské prostredie.
Automobilky bežne stavajú svoje nové závody v krajinách, ktoré im ponúknu najväčšie stimuly. Z tohto uhla pohľadu sa nemusí javiť ako znepokojivá výstavba nového závodu Volkswagenu v Južnej Karolíne. No len tak hodiť za hlavu nie je možné opustenie frankfurtskej burzy spoločnosťou Linde. Nadnárodná firma s trhovou kapitalizáciou okolo 150 miliárd eur bola roky najcennejším blue-chipom v Nemecku. Lenže známy výrobca napríklad chladiarenských plynov sa začiatkom roka rozhodol presunúť na burzu v New Yorku. Jedným z dôvodov je oveľa ľahší prístup k novému kapitálu.
Pozor na Čínu
Ako ďalší symbol prichádzajúcich negatívnych zmien je možné vnímať nemecký chemický gigant BASF. Najväčšiu európsku ekonomiku ťahá táto spoločnosť dopredu prúdom inovácií už viac ako stopäťdesiat rokov. Lenže najnovšie centrum za desať miliárd dolárov stavia v ďalekej Číne.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?