Cena modernej frézy sa z mesiaca na mesiac zvýšila o tisícky eur. To bola v minulom roku tvrdá realita pre mnohých slovenských podnikateľov. V časoch vysokej inflácie majiteľov firiem od nových investícií odrádzalo najmä riziko recesie. Čierne scenáre analytikov sa nakoniec nenaplnili. Slovenská ekonomika v roku 2023 narástla o 1,6 percenta a inflácia dosiahla rovných jedenásť percent. Takto nastavené prostredie prialo lízingovým spoločnostiam. Firmám sa totiž neoplatilo odkladať nákupy strojov alebo automobilov. Najmä pri prepravných prostriedkoch tlačia ceny smerom nahor nové regulácie podporujúce predaj elektromobilov a vyššiu bezpečnosť.

„Lízingové spoločnosti ako tradičný partner malých a stredných spoločností stáli pri svojich partneroch v takýchto chvíľach zdražovania investičných predmetov,“ hovorí Richard Daubner, predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností SR a zároveň generálny riaditeľ ČSOB Leasing. Práve s pomocou týchto finančných spoločností mohli podnikatelia realizovať nové investície aj v neistých časoch vysokej inflácie. Vďaka tomu sa objem nových obchodov v roku 2023 zväčšil o päťsto miliónov eur a dosiahol takmer 3,4 miliardy eur. Ide o najlepší výsledok od zavedenia eura na Slovensku.

„Celková hodnota objemu financovania narástla na 5,5 miliardy eur nesplatenej istiny financovaného portfólia. Ak porovnáme predkrízový rok 2008, prekonali sme ho o 22 percent a rok 2009 dokonca až o 122 percent,“ približuje Richard Hollý, generálny tajomník Asociácie leasingových spoločností SR. Pri porovnaní rokov 2022 a 2023 prišlo k nárastu o 17 percent. V roku 2023 bolo uzatvorených viac ako 85-tisíc nových zmlúv o financovaní, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje rast o viac ako osem percent. Ide o údaje od členov asociácie. Vo zverejnených dátach preto nie sú čísla za spoločnosti Volkswagen Financial Services a Scania Finance.

Asociácia má k dispozícii aj údaje za prvý štvrťrok tohto roka. V ňom objem poskytnutých finančných prostriedkov dosiahol niečo nad 773 miliónov eur. Zároveň prišlo k uzatvoreniu takmer 21-tisíc nových zmlúv. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka ide o niečo horší výsledok. V prvom kvartáli 2023 objem požičaných peňazí dosiahol 815 miliónov eur. Napriek tomu počet novo uzatvorených zmlúv bol o niekoľko stoviek nižší. Minulý rok si podnikatelia na jednu zmluvu zobrali viac eur ako v súčasnosti. Preto tento rok pravdepodobne rekordný minulý rok neprekoná.

Firmy prostredníctvom lízingu najčastejšie kupujú dopravné prostriedky. „Až šesťdesiat percent financovania tvoria osobné autá, zhruba dvadsať percent nákladné autá a zvyšok tvoria stroje a zariadenia. Preto vnímame ako výzvy všetky témy spojené s mobilitou a zmenami v ekologizácii dopravy,“ približuje R. Daubner. Asociácia v tomto segmente eviduje za minulý rok uzatvorenie zmlúv za dve miliardy eur. Dva z piatich nových osobných automobilov zákazníci kupujú prostredníctvom lízingu. Pri nákladných vozidlách sú to až dve z troch. Ide najmä o kamióny a autobusy. Firmy podnikajúce v oblasti prepravy tovarov majú veľký záujem aj o kúpu ojazdených vozidiel prostredníctvom lízingu. Pri osobných sú to väčšinou nové vozidlá.

Zmeny v spätnom lízingu

S príchodom nového roka sa na lízingovom trhu udiala jedna zaujímavá zmena. Spätný lízing je oslobodený od platby dane z pridanej hodnoty. Táto forma financovania umožňuje podnikateľovi získať finančné prostriedky predajom vozidiel alebo strojov lízingovej spoločnosti. Následne sa mu tie isté stroje prenajmú formou finančného lízingu. Tento model umožňuje v časoch rastúcich objednávok rýchlo získať finančné zdroje na rozšírenie výroby.

„Keďže v rámci Európskej únie, ktorá je jednotným colným územím, platia jednotné pravidlá pre DPH, majú priamy dopad na režim DPH i rozsudky Európskeho súdneho dvora (ESD). V jednom takomto prípade ESD rozhodol, že nakoľko v prípade spätného lízingu nedochádza k dodaniu tovaru, keďže neprechádza právo nakladať s tovarom ako vlastník, považuje sa takáto transakcia za finančnú službu a táto je podľa zákona oslobodená od DPH,“ vysvetľuje R. Hollý. Zmena v praxi znamená, že sa pri fakturácii neuvádza DPH. Podľa asociácie je vďaka tomu jednoduchšie vystavovanie účtovných dokladov.

Ďalšie dôležité správy

Na ilustračnej snímke viacsystémový elektrický rušeň Siemens Vectron 383 210-2 využívaný v ZSSK Cago.
Neprehliadnite

Slovensku uteká vlak. Šancu na rozvoj nákladnej prepravy tovaru vidí viac Brusel než Bratislava