Príchod umelej inteligencie (AI) vo forme softvéru ChatGPT či jeho iných alternatív spôsobilo pred rokom veľký rozruch. Na začiatku to dokonca vyzeralo, že s ním prichádza nová revolúcia, ktorá môže kompletne zmeniť pracovný trh. „Dovtedy sme videli najmä vplyv robotizácie, nie AI, ktorá mala potenciál a reálne aj začala nahrádzať ľudí v ich repetitívnej práci. S príchodom ChatGPT to mohlo vyzerať, že sa o prácu začali báť aj programátori,“ spomína expert na digitálnu identitu spoločnosti Softec Andrej Žlnka.
Rok využívania AI firmami a ich zamestnancami však tieto obavy vyvrátil. Medzi dôvody patria aj limity tohto nástroja, ktorý napríklad ešte stále nevie porozumieť kontextu. Manažér komunikácie IT Asociácie Slovenska (ITAS) Juraj Kadáš tak isto vysvetľuje, že tento typ softvérov je ešte stále náchylný na zaujatosť. Nedokáže ani kriticky myslieť, nepociťuje empatiu a nie je etický. Z hľadiska interakcie s používateľmi má AI obmedzené schopnosti v reálnom čase reagovať na nesprávne porozumenie alebo nejasné otázky zákazníkov, čo môže byť problematické v aplikáciách, kde je potrebná presná komunikácia.
Vzťahy s modernými technológiami
ChatGPT či iné obdobné softvéry preto firmám pracovníkov nenahradili, ale skôr im uľahčili fungovanie. Podnikatelia ich napríklad využívajú na zjednodušenie chodu firmy, získavanie komplexnejších informácii či prekladov. Nástroje ako Midjourney, ktorý na základe písomných pokynov generuje obrázky, zase dokážu nahradiť fotobanky a pomáhajú pri tvorbe ideových konceptov.
„Stáva sa, že klient potrebuje veľmi špecifický obrázok, ktorý vo fotobanke jednoducho nenájdete a museli by sme ho fotiť. Daný obrázok však nie je až taký dôležitý, aby sa klientovi oplatilo zaplatiť výjazd ateliéru, fotenie, modelov a následnú retuš. Z trojdňovej práce je zrazu záležitosť na pár hodín,“ približuje praktické využitie kreatívnych nástrojov projektová manažérka spoločnosti Codes Brand House Kristína Csuz Jursová. Napriek tomu AI podľa jej názoru doteraz nevie nahradiť autentickú fotku na mieru, ktorú si mnohé projekty vyžadujú.
Skúšobnú lehotu si zamestnanci zbytočne komplikujú. Stačí sa vyhnúť nasledujúcim chybám
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?