Majú maximálne 25 rokov a postupne obsadzujú pracovný trh. Ak majú iný názor, tak ho povedia rovno aj šéfovi. Ovládajú technológie, najradšej majú video a zvuk, pretože čítať sa im veľmi nechce. Bez problémov pracujú aj pre tri firmy naraz a ak im vytvoríte podmienky, budú pracovať aj do noci. Podstatný je však pre nich zmysel a efektivita.
Práca v noci alebo cez víkendy im neprekáža. Zoomeri menia praktiky vo firmách
Pripútať ich na stoličku do kancelárie a dať im fixný plat s požehnaním – keď sa ti nepáči, môžeš ísť – vôbec nie je ich šálka kávy. Vyberú si svoju cestu a úprimne, aj po nej pôjdu, svojím vlastným spôsobom.
Generácia Z, zetkári, zoomeri majú rozhodne silnejší hlas a širšie lakte ako generácie pred nimi a pandémia im na pracovnom trhu len nahráva. V čom sú dobrí, v čom sú iní a čo rozhodne trpieť nebudú, o tom sa TREND porozprával s odborníčkou na generáciu Z Henrietou Holúbekovou. Venuje sa výučbe životológie a aktuálne vydáva knihu Postpandemická pedagogika.
Aké sú hlavné rozdiely, čo by mali o zetkároch vedieť náboroví pracovníci?
Medzi generáciou Z a mileniálmi je rozdiel v tom, že mileniáli komunikujú hlavne slovom, ale zetkári už obrazom. Mileniáli zdieľajú, ale generácia Z tvorí. Máme špičkovú techniku v mobiloch – fotoaparát, kamera, ale aj aplikácie, ktoré zostrihajú profesionálne videá. Toto sú tie nové zručnosti, ktoré dokážu ľahšie ovládať a s nimi pracovať. Sú najmä efektívni, tímoví, ale aj ambiciózni. Je to mýtus, že sú individualisti. Naopak, sú tímovejší, kombinujú offline s onlinom. Ďalej sú efektívni, neradi strácajú čas s niečím, čo nedáva zmysel. Nepotrebujú sa vykecávať hodinu a vysvetľovať pracovné úlohy. Potrebujú mentora, od ktorého sa budú učiť.
Pandémia otáča situáciu, flexibilná práca je zrazu možná. Veľké firmy redukujú kancelárske priestory, ich zamestnanci pracujú na home office, ale všetci svorne hovoria o návrate do kancelárii. Budú však zetkári sedieť v kancelárii od deviatej do piatej?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?