Proexportná slovenská ekonomika dostala po vlaňajšku tvrdú ranu. Prejavilo sa to aj na zahraničných investíciách tunajších firiem. Doba zmenila zaužívané návyky aj v oblasti exportných trhov. V hre pre slovenské podniky tak čoraz viac vyčnievajú aj doteraz málo favorizované destinácie, ako je Uzbekistan či India.
Práve India dnes patrí medzi najrýchlejšie rastúce ekonomiky sveta. Momentálne je celkovo piatou najväčšou, no má potenciál stať sa v poradí treťou a to už v najbližších piatich rokoch. Predbehne tak Nemecko a Japonsko.
Medzinárodný menový fond očakáva, že krajina zaznamená tento rok rast reálneho HDP na úrovni takmer šesť percent pri inflácii štyri až päť percent.
Tento biznisový fokus sa však oplatí najmä úzkej skupine firiem, tvrdí zakladateľ Rady slovenských exportérov Lukáš Parízek.
Ako vnímate súčasnú situáciu v rámci exportných aktivít slovenských firiem po komplikovanom vlaňajšku?
Situácia je naďalej náročná a firmy si musia samé poradiť, nakoľko štát nič koncepčné a zmysluplné nerobí. Snáď nakoniec situácia nebude tento rok ešte horšia. Napokon v medzinárodnom rebríčku konkurencieschopnosti ekonomík sme nelichotivo na päťdesiatom mieste, kým Česi sú na osemnástom. Platí to pochopiteľne aj o celoeurópskom meradle, kde sme predposlední. K tomu azda už niet čo dodať.
Čo z vášho pohľadu najviac ovplyvnilo domáci export?
Jednoznačne katastrofálna situácia s energiami, ktorá poškodila slovenský priemysel. Zatvorilo sa Slovalco a dočasne aj OFZ. Viem o ďalších firmách v problémoch. Čím je všetko drahšie, tým ťažšie sa konkuruje v medzinárodnom prostredí. Zároveň, kým Nemci avizovali priemyslu injekciu 200 miliárd eur a česká vláda lieta s podnikateľskými delegáciami po Ázii a Afrike, my tu na Slovensku nechávame firmy krachovať.
Najnovšie sa top trhom z pohľadu preberania viacerých produkčných kapacít javí India. Očakáva sa, že krajina zaznamená tento rok rast reálneho HDP 5,9 percenta. Ako vnímate tento trh?
India je obrovský trh, dnes už najväčší na svete. Predstavuje množstvo príležitostí, ale podnikať tam nie je ľahké. Potrebujete lokálneho partnera a tieto vzťahy sa tam budujú dlho, čiže treba byť trpezlivý. Na druhej strane investovanie v Indii je preferované konceptom „Make in India“, čiže ak sa lokalizuje výroba na indickom trhu, potom je aj jednoduchšie sa na ňom presadiť.
Odporúčate ho slovenským firmám?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?