Tradiční, ale aj inovátori
Technológia pivovaru sa za pätnásť rokov posunula od pretekajúcich trubiek k modernej výrobe. Viaceré procesy na roboticky obsluhovaných linkách prebiehajú bez prístupu vzduchu s prísne stráženou mikrobiológiou prostredia. Niekdajšia poctivosť sa doň však nielen vrátila, ale stala sa pilierom filozofie podnikania.
„Naše pivo je panenské, také, ako ho Pán Boh stvoril,“ hovoria s úsmevom majitelia. Urpiner sa varí tradičným spôsobom a šesť až osem týždňov zrie v tankoch. Nie je to teda urýchľovačmi a sladidlami stimulovaný rýchlokvas.
Pivná ponuka je pomerne pestrá. Obsahuje klasickú desiatku, tmavú jedenástku, prémiovú dvanástku, extra chmelenú štrnástku aj exkluzívnu šestnástku. Okrem toho radu nealkoholických pív. Pivovarníci spod Urpína sa však radi pochvália aj vlastnými invenciami. Boli napríklad prví, kto na Slovensku uvari ochutené pivá a aj nealko radler prezentujú ako svoj výmysel. Variť ho začali zhruba o tri roky skôr než globálni hráči.
Dnes sa opäť snažia posunúť vpred. Trendom sa stali kraftové remeselné pivá, medzi ktorými vyniká špecialita Indian Pale Lager, 13 stupňový studeno chmelený svetlý ležiak.
Stabilný rast až za hranice
Urpiner je dnes najoceňovanejším slovenským pivom doma aj v zahraničí. Doposiaľ najväčší úspech zaknihovalo tmavé pivo v roku 2017 na najväčšom európskom degustačnom festivale v nemeckom Mníchove. Zlatú medailu získalo v konkurencii viac ako dvesto vzoriek zo 45 krajín. Pivá pod značkou Urpiner viackrát získali prestížne ocenenia aj na Českých súťažiach.
Banskobystrickému pivovaru sa darí kontinuálne rásť. Rekordné tržby 8,6 milióna eur z roku 2019 až predvlani naštrbila nepriazeň pandémie, napriek tomu bol však pokles menej ako päťpercentný. Firma je tiež v kontinuálnom zisku, ktorý v roku 2020 dosiahol takmer 430-tisíc eur. Prispieť k udržaniu pozitívneho hospodárenia v ťažkých časoch pomohlo aj progresívne rozhodnutie o spustení vlastného internetového malopredaja.
- O súťaži EY Podnikateľ roka
EY Podnikateľ roka je najprestížnejšia svetová súťaž podnikateľov, ktorá vzdáva hold výnimočným osobnostiam. Jej cieľom je ukázať verejnosti vynikajúce osobné príklady na poli podnikania, ktoré môžu byť vzorom pre mladých, začínajúcich podnikateľov. Súťaž EY Podnikateľ roka je koncipovaná ako medzinárodná, preto sú kritériá, podľa ktorých sa posudzujú jednotliví účastníci, v každej krajine porovnateľné. V súčasnosti sa ako jediná svetovo uznávaná súťaž svojho druhu pravidelne vyhlasuje v 60 krajinách na šiestich kontinentoch. Podrobnejšie informácie nájdete na www.eypodnikatelroka.sk.
Strategickým zameraním súčasnosti je pre Banskobystrický pivovar rast na exportných trhoch. Vývoz do zahraničia dnes tvorí približne desať percent tržieb, pričom najviac zlatistého moku putuje až za oceán do kanadského Vancouveru a Quebecu. Urpiner sa však vozil aj na Ukrajinu, do Ruska a poznajú ho aj vo Vietname.
Priestor na rast však vidia aj na nových trhoch, so svojou nealkoholickou radou napríklad aj v arabských krajinách. Ideálne však mimo dosahu globálnych hráčov.