V Trnave sa podľa skupiny PSA majú vyrábať trojvalcové benzínové motory. Cieľom je navýšiť produkčnú kapacitu týchto motorov v skupine a priblížiť ich výrobu bližšie ku koncovým zákazníkom. Automobilke to umožní uspokojiť rastúci dopyt po benzínových motoroch pri malých vozidlách.

Podrobnosti o výške investície, nových pracovných miestach ako aj o ročnej produkcii skupina neuviedla.

Skupina PSA v utorok informovala aj o plánoch na rozšírenie produkcie spaľovacích, hybridných a elektrických motorov. V dvojici svojich francúzskych závodov v Trémery a Douvrin plánuje automobilka do dvoch rokov navýšiť produkciu motorov o 350-tisíc kusov, čím ich celková kapacity vzrastie na 670-tisíc motorov.

Návrat k starým plánom

Výstavbu motorárne v niektorej z krajín východnej Európy zvažoval koncern PSA už v minulom desaťročí pri príchode na Slovensko. Automobilka ešte pred krízou plánovala aj rozšírenie trnavskej fabriky v rámci projektu Trnava 2, ktorý mal zvýšiť maximálnu ročnú kapacitu závodu na 450-tisíc vozidiel a priniesť aj výrobu motorov. Dlhová kríza v Európe spojená s prepadom dopytu po automobiloch koncernu PSA však tieto plány zhatila a skupina sa k nim už nevrátila.

Možnosť presunúť na Slovensku produkciu motorov naznačil na tohtoročnom autosalóne v Ženeve aj výkonný viceprezident automobilky Yann Vincent. „Samozrejme, výroba motorov bližšie k finalizačnej fabrike je niečo, nad čím uvažujeme. Pozeráme sa na túto možnosť z hľadiska nákladov a úspor, ktoré by sme takouto lokalizáciou dosiahli,“ uviedol začiatkom marca tohto roku s tým, že finálne rozhodnutie ešte nepadlo.

Ako však dodal, v budúcnosti sa bude čoraz viac automobilov predávať na rozvíjajúcich sa trhoch. „Preto by bolo určite zaujímavé posilniť naše kapacity v týchto krajinách. V takom prípade by sa oplatilo mať závod na výrobu motorov na Slovensku alebo v inej krajine v regióne,“ naznačil Y. Vincent.

Trnave sa darí

Trnavskému závodu sa darí. Fabrika vlani vyrobila rekordných 303-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o necelú pätinu. Odhad na tento rok už stihla automobilka navýšiť. Namiesto pôvodne odhadovaných 290-tisíc vozidiel očakáva PSA výrobu až na úrovni 315-tisíc automobilov.

Trnavčania začnú na jeseň vyrábať dlho očakávaný nový model. Pôjde o novú generáciu úspešného modelu C3, ktorý je najpredávanejším vozidlom francúzskej značky. Fabrika spustí v úvode budúceho roka aj štvrtú víkendovú zmenu, vďaka čomu vznikne 800 nových pracovných miest.

Pri výrobe nového modelu má až 86 percent dodávateľov pochádzať zo Slovenska alebo z krajín strednej a východnej Európy. Pri modeli Peugeot 208 tvorili lokálni dodávatelia len 44 percent. "Takáto vysoká miera lokalizácie jasne naznačovala, že trnavská fabrika bude pre niektoré modely vyrábať aj motory a zároveň pritiahne bližšie k závodu aj nových dodávateľov," konštatuje analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný. 

Jednou z nových firiem je monacký producent plastových dielov Mecaplast, ktorý otvoril svoj závod v tesnej blízkosti trnavskej fabriky v apríli tohto roku. V prvej fáze tu zamestná 150 ľudí. V priebehu nasledujúcich troch rokov by sa počet zamestnancov mal zdvojnásobiť.