Do vlaňajška vstupovali viaceré slovenské firmy s veľkými očakávaniami, ktoré nakoniec zničila vojna na Ukrajine. Podniky sa po dvoch rokoch pandémie museli rýchlo prispôsobiť novým podmienkam trhu a náladám zákazníkov.
Dovtedy úspešné segmenty začali náhle skĺzavať do poklesu a, naopak, iné našli zisky v nových príležitostiach. Odborník na trhy a stratégie firiem Tomáš Török zo spoločnosti BizBuilders konštatuje, že problémy mnohých firiem sa zhodujú. Napriek súčasným problémom však pre ne existujú profitabilné riešenia.
- V rozhovore sa dočítate
- Ako zmenil vlaňajšok premýšľanie firiem
- Ktoré stratégie sa dnes firmám najviac vyplácajú
- Prečo by spoločnosti mali investovať do ľudí
- Ktoré biznis segmenty budú v ďalšom období dominovať
- Čo rozhodne o budúcich víťazoch recesie
Krátko po začiatku vojny ste avizovali, že situácia bude natoľko vážna, že mnohé firmy sa zrejme preorientujú na nový biznis. Ako to vnímate po zhruba roku?
Vojna a jej priebeh dnes spôsobujú negatívne tlejúcu situáciu. Priame ohrozenie v tomto momente asi firmy necítia, ale od stability je to naozaj ďaleko, pretože sa hýbu aj iné parametre ako ceny vstupov, je tu tlak na rast miezd a celkovo nestabilita zákazníckeho správania. Tento mix faktorov vážnosti a neprehľadnosti situácie iba pridáva. Na druhej strane firmy, ktoré chcú prosperovať, aktívne hľadajú nové príležitosti – najmä v rozširovaní svojho biznisu cez nové služby, produkty alebo trhy. Hľadanie nových úspešných produktov alebo škálovanie firmy je aj v rámci biznisového konzultingu čoraz častejším zadaním od klientov.
Postpandemické obdobie, vojna na Ukrajine, inflácia, vysoký nárast vstupov. Dá sa v tomto nestabilnom prostredí plánovať rozvoj firmy?
Je pravda, že dnes musia firmy plánovať viacero scenárov. Pre tie, ktoré majú biznis v odvetví, kde je to takpovediac napínavé, odporúčam postupovať scenárom „ak – tak“. To v praxi znamená, že by sa vo firme mali modelovať rôzne scenáre vývoja a im následne prispôsobovať. Napríklad podľa vývoja predajov a tržieb firma redukuje alebo naopak uvoľňuje náklady. Takýchto scenárov sa dá urobiť viacero, kľúčové však je, aby dnes v tejto optike manažment a majitelia pracovali.
Mnohé firmy plánovali po pandémii opäť rozbehnúť expanziu, vojna to však zmenila. Má expanzia zmysel už v najbližších mesiacoch?
Podľa dát niektorých klientov vidíme, že najväčší vplyv mal vojenský konflikt na obdobie marec a apríl 2022. Tam trh a spotrebitelia na chvíľu zamrzli a opatrnosť spôsobila stopnutie niektorých nákupov, najmä vecí, ktoré nie sú nevyhnutné. Naopak, toto obdobie prinieslo raketový nárast predaja rôznych produktov z oblasti „prežitia“, prípadne alternatívnych malých zdrojov energie. Ako vždy preto platil paradox, že externý zásah na trhu niektorým firmám uškodil a niektoré vystrelil nahor. Expanzia napríklad na nový trh má určite aj v tomto období zmysel, ak sú splnené tri základné parametre.
To sú ktoré?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?