Zamestnanci slovenského Tesca dostanú mimoriadny bonus v decembrovej výplate. Prilepšia si jeho pracovníci v obchode aj distribučných centrách vrátane tých, ktorí pracujú na skrátený úväzok alebo na dohodu. Tento rok ide o tretiu mimoriadnu odmenu. V priemere dostane každý zamestnanec na mimoriadnych odmenách v tomto roku 330 eur.
Vynútená propagácia domácich potravín sa možno zruší
Vedenie reťazca vyplatenie odmeny zamestnancom komunikuje ako poďakovanie za ich náročnú prácu v uplynulých mesiacoch ovplyvnených pandémiou koronavírusu. „Uvedomujeme si, aké dôležité je úsilie a nasadenie každého jedného kolegu, aby Tesco aj naďalej bolo bezpečným miestom na nákupy a prácu,“ uviedla personálna manažérka Tesca na Slovensku Miroslava Rychtarechová.
Cieľom je motivovať
Analytik maloobchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský dodáva, že hoci si slovenská pobočka britského reťazca s vlaňajším obratom vyše 1,44 miliardy eur udržala prvenstvo medzi tunajšou konkurenciou, nemecký diskont Lidl s tržbami 1,36 miliardy eur a jeho „súrodenec“ Kaufland s obratom 1,19 miliardy eur z retailovej skupiny Schwarz Gruppe sa už na neho doťahujú. Tesco tak musí reagovať.
Okrem iných krokov to robí aj motiváciou svojich zamestnancov. „Tesco má síce na Slovensku prvenstvo už vyše 20 rokov, jeho index rastu však nie je taký, aký majú jeho nemeckí konkurenti, ktorí idú tvrdo po jeho postavení lídra. Spoločnosť tak chce týmto bonusom motivovať zamestnancov k vyššej intenzite práce v predajnom priestore, k lepšej komunikácii so spotrebiteľmi a k väčšej znalosti sortimentu, ktorý predávajú,“ myslí si analytik.
Odmeňovali aj ostatní
Spokojnejší predavači budú podľa neho poskytovať lepšie služby, pre ktoré sa budú spotrebitelia do reťazca radšej vracať. „Cieľom je vytvoriť u zákazníkov pocit, že personál tomu sortimentu rozumie, že nie sú iba podávači tovaru,“ hovorí Ľ. Drahovský.
Po vypuknutí pandémie odmeňovali zamestnancov mimoriadnym bonusom za nasadenie a znášanie zdravotného rizika aj najväčší konkurenti Tesca. Po zhruba milióne eur k marcovej výplate prerozdelili predavačom Kaufland aj Lidl.
Kríza supermarketom praje
Hoci zisk slovenskej pobočky britského reťazca v posledných dvoch rokoch rastie, obrat od rekordného roku 2016, keď dosiahol výšku 1,45 miliardy eur, buď klesá alebo stagnuje. Určité zlepšenie ohľadom tržieb v tomto roku by mohli predznamenávať čísla štatistického úradu, ktorý napríklad v septembri zaznamenal medziročný nárast obratu v segmente nešpecializovaných predajní potravín, teda u obchodných reťazcov medziročne o 8,6 percenta.
To kopíruje aj septembrový medziročný nárast priemerných hrubých zárobkov v maloobchode o 8 percent na 825 eur. V priemere za deväť mesiacov tohto roka v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška sa priemerná mzda zvýšila v maloobchode o 5,3 percenta na 799 eur.
Tržby budú rásť podľa analytika najmä tým spoločnostiam, ktoré nemajú bariéry spojené s koronakrízou. Výhodu majú veľké predajne, kde obmedzenia počtu zákazníkov na meter štvorcový plynulý predaj tovaru natoľko negatívne neovplyvňujú, na rozdiel od predaja v malých predajniach.
Zástupcovia reťazcov však upozorňujú, že pre pandémiu sa im vysoko zdvihli aj náklady súvisiace s hygienickými opatreniami, nákupom dezinfekcie a prijatím nových zamestnancov.