Zlý výhľad čaká podľa štúdie trh s automobilmi v Nemecku. Šrotovné, ktoré automobilkám a dovozcom vozidiel tento rok čiastočne vykompenzovalo pokles dopytu vyvolaný krízou, prestane väčšina európskych štátov poskytovať. Skutočný krízový rok by tak pre automobilky mohol nastať od januára. Tvrdí to štúdia Centra pre automobilový výskum (CAR) pri Univerzite v nemeckom Duisburgu, z ktorej citoval Welt Online.
,,Rok 2010 bude krutý,“ uviedol pre Welt Online šéf CAR Ferdinand Dudenhöffer. Automobilky a dovozcovia vozidiel by podľa jeho očakávaní mohli v budúcom roku zaznamenať až 50-percentný pokles odbytu. Motivácia k nákupu nového vozidla sa totiž aj vďaka šrotovnému a ďalším protikrízovým opatreniam v tomto roku značne vyčerpala.
Hoci štúdia hovorí len o nemeckom trhu, podobná situácia môže v budúcom roku nastať aj na Slovensku. Vodiči, ktorí si dali zošrotovať staršie vozidlo ako 10 rokov a chceli využiť prémiu na kúpu nového auta až do výšky 2 000 eur, majú čas už len do konca roka. Potom šrotovné skončí a s ním aj pozitívny efekt na predaj nových vozidiel.
Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu dokázalo šrotovné zastaviť medziročný prepad predaja nových áut v prvých mesiacoch, no od konca leta sa jeho efekt vytratil. V novembri sa už tretí mesiac po sebe zaregistrovalo menej nových vozidiel ako v rovnakom období vlaňajška. Za jedenásť mesiacov pribudlo na Slovensku 84–tisíc nových áut, čo je o 4,4 percenta menej ako vlani.
,,Šrotovné spôsobilo, že predaje za celý rok budú len mierne horšie ako vlani. Je to úspech v porovnaní s inými európskymi krajinami,“ uviedol nedávno pre agentúru SITA Ľudovít Ujhélyi, viceprezident Združenia automobilového priemyslu. Nepredávanejšou značkou so šrotovacou prémiou bola na Slovensku Škoda, nasledovaná Renaultom a Peugeotom.
V Nemecku využili šrotovaciu prémiu podľa agentúry DPA dva milióny vodičov. Predbežné čísla hovoria, že aj vďaka tomu sa v krajine predalo 3,8 milióna nových vozidiel, čo je o štvrtinu viac než v roku 2008.
Z kombinovanej finančnej podpory štátu a predajcov pri kúpe nového auta v Nemecku najviac profitovala domáca automobilka Volkswagen. Podľa údajov Spolkového úradu pre kontrolu exportu a ekonomiku si každý desiaty Nemec, ktorý sa rozhodol vymeniť staré auto za nové, kúpil VW Golf alebo Jetta. Na treťom mieste sa umiestnil ďalší Volkswagen, Polo a za ním nasledovala Škoda Fabia, ktorá tiež patrí do koncernu VW, píše agentúra DPA. Do päťky najpredávanejších vozidiel sa v najväčšej európskej ekonomike dostali dva modely ďalšej 'domácej' automobilky Opel, a to Corsa a Astra.
Práve tieto značky by však mali podľa štúdie CAR zaznamenať v budúcom roku najväčší pokles dopytu. F. Dudenhöffer očakáva, že objednávky Volkswagenu klesnú o necelých 30 percent na 570-tisíc vozidiel. Koncern by však napriek tomu mal zostať najväčším predajcov automobilov v krajine.
Štúdia predpovedá 26-percentný prepad odbytu aj automobilke Opel a o 30 percent menej vozidiel by mala z dôvodu nižšieho dopytu v krajine predať aj značka Ford. Ešte väčšie straty predpovedajú automobiloví experti importérom zahraničných značiek. Dovozy Fiatov do Nemecka by v budúcom roku podľa štúdie CAR mali poklesnúť o vyše polovicu a druhý najvyšší prepad importu hrozí juhokórejskej automobilke Hyundai.
Mierny nárast predaja, by naopak, mohli zaznamenať výrobcovia luxusnejších značiek ako BMW, Porsche, Jaguar, či Land Rover.
Foto na titulke - Miro Nôta