Banskobystrická firma Kovod Recycling, ktorá sa venuje zberu a spracovaniu kovového odpadu, je v konkurznom konaní. TREND avizoval jej finančné ťažkosti už v čase spustenia takzvaného šrotovného. Konateľ spoločnosti Slavomír Petro vtedy potvrdil, že rokujú s bankami o odklade splátok úverov. Odvtedy sa situácia nezlepšila, súd začal pred šiestimi týždňami konkurzné konanie. Podľa neoficiálnych informácií na podnet úverujúcej banky. S. Petro odmietol TRENDU poskytnúť o detailoch konkurzného konania viac informácií.

Kovod doplatil na dramatický pokles cien zberného železa v závere minulého roka, keď aj menšie zberné dvory zatvárali, pretože vyrábali stratu. Kovod ako najväčší hráč na Slovensku začiatkom tohto roka zavrel 15 z celkovo 38 prevádzok a zberných dvorov. Navyše doplatil na obe kolá šrotovného, kde prebral a spracoval takmer desaťtisíc áut. Každé vytvorilo firme stratu 50 až 90 eur, podľa aktuálnej predajnej ceny železného šrotu.

Najväčším konkurentom Kovodu na Slovensku je ŽP Eko Quelet z len štyridsať kilometrov vzdialeného Hliníka nad Hronom. Ten patrí pod Železiarne Podbrezová podnikateľa Vladimíra Sotáka. Obe firmy majú drviace zariadenie, ktoré by každé mohlo pokryť potreby celého Slovenska. Kovový šrot, ktorý Kovod vyprodukuje, ide najmä do zahraničia a do košického U.S. Steelu, ktorý tiež od začiatku roka nejde na plný plyn, a tak neodoberá rovnaké množstvo ako predtým.

ŽP Eko Quelet aj Kovod boli vybudované aj z príspevkov neštátneho Recyklačného fondu. Kovod získal vyše polovice z 22 miliónov eur použitých v sektore starých automobilov. Pred pol rokom dal fond Kovodu pôžičku na prevádzku okolo 13 miliónov eur, z ktorej stihol doteraz vyčerpať 3,5 milióna. Podľa riaditeľa fondu Jána Líšku nie sú peniaze ani zariadenia nakúpené aj za prispenia fondu ohrozené. Hovorí, že sa prípadne v rámci konkurzu alebo reštrukturalizácie iba vymení majiteľ a firma bude fungovať ďalej. Vie o niektorých záujemcoch o túto spoločnosť, ale konkrétny byť nechcel.

Foto - Flickr.com