Tri rodinné nábytkárske firmy si poradili s podnikaním v náročných časoch po Nežnej revolúcii i počas hospodárskej krízy. Aj pandémia im uštedrila nemalé rany, no rodina drží pokope i v zlých časoch, vďaka čomu si firmy opäť poradili a situácii sa prispôsobili.
Zvolali krízový štáb
V spoločnosti Tempo Kondela pandémia minulý rok znamenala šok. Vo firme zvolali krízový štáb a zhodnotili, že zákazník je síce uväznený doma, ale dopyt po nábytku mu zostal. Rozhodli sa preto dať väčší dôraz na internetový predaj a pripravili televíznu reklamu.
Faktúra síce bola vysoká, ale v konečnom dôsledku im to prinieslo stovky až tisícky nových zákazníkov. Vlaňajšok napokon firme priniesol najlepšie hospodárske výsledky v histórii. Jej tržby vzrástli takmer o štvrtinu, na 43,5 milióna eur, zisk až o 150 percent, na 3,3 milióna eur.
Firma Kondela dosiahla vlani najlepšie výsledky vo svojej histórii
Aj v nábytkárskom podniku Idona sa museli vyrovnať s príchodom pandémie. Výpadok zamestnancov, obmedzené cestovanie, spomalenie cash flow a dodacích termínov. Napriek tomu vlani zaznamenali rekordný 26-percentný nárast tržieb – na viac ako šesť miliónov eur. „Dôvodom bolo množstvo projektov a celkový boom v segmente horeca z uplynulých rokov,“ vysvetľuje CEO Idony Michal Zajko.
Predajca nábytku z Oravy sa počas korony zapotil
Tento rok sa však pandémia prejavuje už naplno v investíciách v rámci cestovného ruchu. Zrušilo sa veľa projektov v hotelovom segmente na Slovensku aj v zahraničí. O projekty, ktoré zostali v realizácii, je veľký konkurenčný boj. Ceny sa tlačia smerom nadol. „V kombinácii s neustálym nárastom cien materiálov a so zlou dostupnosťou považujeme tento rok pre firmu Idona a celý nábytkársky sektor za veľkú výzvu. Aktuálne sú však výrobné kapacity spoločnosti naplnené do konca roka,“ približuje M. Zajko.
V nábytkárskej firme Krošlák sa počas prvých týždňov pandémie dočasne preorientovali na výrobu bavlnených rúšok, čo im pomohlo preklenúť výpadok tržieb. Situácia sa však postupne zmenila.
„Od júna 2020 až doteraz je dopyt po nábytku silný a postupne organicky rastieme počtom zamestnancov aj tržbami. Po ťažkom období sa znovu vraciame k rozvoju predaja pod vlastnou značkou. Sústrediť sa chceme najmä na zahraničné trhy,“ približuje CEO Samuel Krošlák. Firma sa vlani dostala zo straty do zisku takmer 98-tisíc eur, tržby jej však poklesli o 33 percent.
Od októbra plánujú aj novinky a dochádza k diverzifikácii portfólia. Na trh chcú priniesť nový produkt – hydroponické záhradky pre domácnosti. Okrem toho založili nový sociálny podnik upcycle, kde sa snažia nájsť zmysluplné využitie pre materiálové prebytky, ktoré firma Krošlák generuje.
Začiatky Kondely
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?