Ak však prestane byť Skypicker startupom, neplánujete ho predať?
Pokiaľ sa tak stane, prestane ma zrejme baviť. Nevylučujem, že firma by sa predala alebo by som najal nejakého profesionálneho manažéra, ktorý bude riešiť moju prácu. Osobne ma však baví, keď sa firma mení a tento deň nie je rovnaký ako ten predchádzajúci. Má to efekt aj na zamestnancov, pretože tí majú na rozhodovanie oveľa väčší vplyv a svoje výsledky vidia prakticky okamžite – buď čo naprogramujú alebo ak vymyslia nejaké vylepšenia, ako komunikovať so zákazníkmi. Navyše sme zatiaľ nedostali ponuku, ktorá by stála za zváženie. Stále je kam rásť.
Na začiatku celého projektu ste získali investora Jiřího Hlavenku a vo februári tohto roku napríklad aj spoluzakladateľa portálu Centrum a investora obchodu Mall.cz Ondřeja Tomeka a spoločnosť Touzimsky Kapital. Bola vôbec firma pri rozbehu v strate? Dnes ich podiely vo firme presiahli 60 percent.
Celý minulý rok bol Skypicker v zisku, ale reálny zisk, ktorý nám generuje nejaký cash a dokážeme s ním ďalej rásť, tak od januára.
Kde chcete použiť zisk? Predpokladáme, že dáta od aeroliniek sú cenné a nie sú zadarmo.
Firma je postavená na ľuďoch, hlavne programátoroch, a ako hovoríte na dátach, ktorými tvoríme produkt. Samozrejme, dáta môžu byť drahé. Technológie máme a je čas minúť peniaze aj na budovanie brandu.
Čo tým myslíte, že dáta môžu byť drahé?
Niektoré spoločnosti nám ich dávajú zadarmo, aby sme ich letenky predávali, ale existujú rôzne agregátory, ktoré združujú dáta od aeroliniek a tie ich predávajú. Ide o desiatky tisíc korún mesačne. Samozrejme, platí sa aj za „železo“, ktoré nám kombinácie leteniek prepočítava. Máme miliardy miliárd kombinácií a každú sekundu sa serverom preženú terabajty dát kombinácií letov a preto je to aj náročné na počítačovú infraštruktúru. Spolupracujeme preto s IBM alebo Amazonom.
Majú vo firme nejaké podiely?
Nie. IBM mal program na podporu startupov. Vlani v lete za nami prišiel šéf startupového programu IBM s možnosťou spolupráce. My sme v tej dobe, hlavne z dôvodov cash flow, nemali prostriedky na to, aby sme si mohli dovoliť cloudové riešenia, akým je Soft Layer od IBM. IBM nám poskytol kredit v hodnote desiatok tisíc eur. Ich služby boli zdarma s tým, že keď vyrastieme, tak si to budeme ďalej od nich kupovať. Teraz sme už vo fáze, že si ich budeme kupovať.
Jeden z desiatky programátorov, ktorí pracujú na dvoch podlažiach domu. Zdroj: Maňo Štrauch
Neplánujete na webovú stránku pripojiť reklamu?
Nie. Chceme za zamerať na čistotu dizajnu a chceme dať zákazníkovi ten najlepší nástroj na vyhľadávanie leteniek. Som proti reklame.
Naznačili ste, že v lete vstúpite na americký a kanadský trh. Čo si od neho sľubujete?
Veľmi veľa. Síce tam fungujeme a máme ponuky, ale nemáme zatiaľ partnerov. Traffic je tam nízky. Myslím si, že americký trh by nás mohol zdvojnásobiť. Do budúcnosti uvažujeme aj nad Latinskou Amerikou, možno Afrikou.
Budete budovať lokálne pobočky, alebo plánujete celý biznis operovať z Brna?
O tomto diskutujeme často a je to legitímna otázka. Aktuálne sa nám javia ako aktuálne dve možné pobočky. Už zakladáme entitu v USA a jeden z hlavných dôvodov je aj ten, že existujú výhodnejšie akceptácie platieb prostredníctvom lokálnej pobočky. Nebudeme tam mať však ľudí. Veľkú príležitosť cítime hlavne v juhovýchodnej Ázii, kde by sme chceli pobočku v Singapure. Chceme bližšie nadviazať spoluprácu s ázijskými aerolinkami, pretože trh tam nie je taký saturovaný ako v Európe a aerolinky tam jednoducho dávajú provízie a dá sa s nimi dohodnúť na dátach.
Líšia sa ázijské spoločnosti niečím špecifickým oproti západným leteckým spoločnostiam?
Dbajú na osobný kontakt. Nemôžete počítať s tým, že uzavriete deal hneď po prvej konferencii, ale je to polročné masírovanie a presviedčanie ich manažérov. Musíte ich pozývať na večeru a podobne. Je to trh, kde je potrebný osobný kontakt, preto skutočne zvažujeme založenie pobočky.
Americký trh je tiež iný. Tam sú rokovania chladné a veľmi pomalé. Napíšete mail a manažér vám odpovie s tým, že má na vás čas až o tri mesiace, v utorok. On to fakt dodrží, ale je to skutočne utorok. Je to opak rokovaní s Rusmi. S nimi si stačí sadnúť, niečo vypiť a pokiaľ zaujmete, na druhý deň sa spracuje zmluva a deal je na tretí deň uzavretý. Latinská Amerika je zasa iná, tam čas ubieha pomalšie.
Prečo máte call centrum práve na Ukrajine, kde máte niekoľko desiatok ľudí?
Pretože sme potrebovali ľudí, ktorí hovoria plynule po rusky a anglicky. Ešte vlani nám veľmi pomohol ruský trh, ktorý mal podiel na predaji okolo 40 percent a bol to náš najsilnejší trh. Teraz to tak už nie je. Ruské podiely obrali najmä nové trhy – škandinávske krajiny a spomínaná Ázia. Vďaka tomu, že sme pustili nové kombinácie, tak sa nám trochu rozbehla Európa. Typicky letmi Londýn - Bangkok, na ktoré my vieme napojiť Air Asia.