Zaujímavosti z knihy

1.

Shoe Dog znamená v preklade milovník topánok, blázon do topánok. Knihu v celoročnom prehľade odporúčal aj spoluzakladateľ Microsoftu Bill Gates. Na rozdiel od B. Gatesa sa však spoluzakladateľ Nike od začiatku pohyboval v sektore, kde sa ziskové marže šponujú na minimum, čím nemusel prosebne chodievať do banky, aby mu požičali. Microsoft mal na rozdiel od Nike jedinečný nápad a nebol závislý od dodávateľov. O to je úspech P. Knighta zaujímavejší a blízky súčasnej realite. Značka Nike sa presadila v silnom konkurenčnom prostredí, ktoré v USA okupovali dovtedy Adidas či Puma. 

2.

Keď sa P. Knight v roku 1971 so svojou značkou Blue Ribbon osamostatnil od dodávok japonskej značky Onitsuka Tiger, najväčší problém nebolo zohnať nových dodávateľov z Taiwanu či Japonska, aby šili na objednávku. Problémom bolo pre koho. Firma potrebovala nové logo a novú obchodnú značku. S nápadom pomenovať firmu Nike, čo je inak aj grécka bohyňa víťazstva, prišli jeho zamestnanci. Pôvodne mala značka znieť Dimension Six, čo sa mnohým nepáčilo. Najbližší zamestnanci na čele s prvým zamestnancom firmy Jeffom Johnsonom P. Knighta presvedčili, aby svoj názor prehodnotil, a dobre urobil.

Shoe Dog: Príbeh značky Nike je úprimným pohľadom na útrapy podnikania

Značka Nike Zdroj: Nike

3.

Ikonické logo firmy navrhla študentka umenia Carolyn Davidson. Návrh stál firmu smiešnych 35 dolárov (dnes možno 200 dolárov) a dostala neskôr k tomu aj balík akcií, ktorých súčasná hodnota je približne pol milióna dolárov. Dnes autorka tvrdí, že len chcela vystihnúť rýchlosť. 

Shoe Dog: Príbeh značky Nike je úprimným pohľadom na útrapy podnikania

Autorka loga Carolyn Davidson Zdroj: Portland State University

4.

Slogan „Just Do It“(Jednoducho to urob) je jeden z vôbec najznámejších a najpopulárnejších sloganov súčasnosti. Používa ho firma Nike a podľa všetkého jej pomáha zarábať miliardy dolárov. Gary Gilmore zavraždil predavača v obchode s potravinami a recepčného motela. Za to bol odsúdený na trest smrti zastrelením. Popravčia čata potom rozsudok vykonala v roku 1977.

Avšak predtým ako čata vystrelila, povedal zabijak toto: „Let Do It!“. Tieto slová uviazli v hlave marketingovému expertovi Nike Danovi Wiedenovi, ktorý ich o desať rokov neskôr zmenil na Just Do It. Slogan začala Nike používať v roku 1988 a bol taký úspešný, že si ho drží až do súčasnosti.

Shoe Dog: Príbeh značky Nike je úprimným pohľadom na útrapy podnikania

Vrah Gary Gilmore Zdroj: Biography.com

5.

Nike v 70. rokoch dokázala uspieť hlavne marketingovou politikou cielenou na športovcov. Aj v čase, keď ešte firma nezarábala veľa, začala sponzorovať úspešných športovcov. Obchodníci chodievali na turnaje za hráčmi a snažili sa s nimi podpisovať kontrakty. Keď hráči na významných podujatiach nosili topánky Nike, značka sa tak nepriamo dostávala do pozornosti verejnosti.

Prvý takýto kontrakt o spolupráci Nike podpísala s rumunským tenistom Ilieom Năstasem, ktorý bol na začiatku 70. rokov na prvom mieste rebríčka ATP. Stal sa slávnym aj tým, že počas kariéry platil pokuty a bol niekoľkokrát diskvalifikovaný. Dnes Nike sponzoruje desiatky top hráčov sveta. 

Shoe Dog: Príbeh značky Nike je úprimným pohľadom na útrapy podnikania

Rumunský tenista Ilie Năstase Zdroj: Wikipedia