Vysoké ceny energií trápia nielen domácnosti, ale aj firmy. Svoje inovácie v súčasnosti oveľa viac cielia na oblasť energetiky a snažia sa hľadať, s väčším či menším úspechom, aj rôzne možností úspor. Dôležité v tomto čase je, aby dokázali novým rizikám čeliť správne a včas. Stagflácia, ani prípadná recesia, nie sú dôvodom, prečo by nemali byť konkurencieschopné a rásť aj v sťažených podmienkach.
Riziko bolo a vždy bude jednou z kľúčových vecí, s ktorými pri podnikaní treba počítať. Svet sa neustále mení a jeho vývoj so sebou prináša výzvy – niekedy predvídateľné, často však nie. Tieto výzvy môžu znamenať pre firmy riziko.
„Práve spôsob, akým ich vyriešia a s rizikom sa vysporiadajú, môže podniky odlíšiť od konkurencie. Buď využijú príležitosti na inovácie, alebo sa neprispôsobia dostatočne rýchlo a zaostanú,“ upozorňuje Juraj Janči, senior konzultant nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA).
Firmy to riešia v praxi už pár mesiacov, dobrých príkladov je viac. Na základe externého auditu a jeho výsledkov zameraných najmä na náklady spoločnosti, sme dosiahli racionalizáciu spotreby energii vo výrobe, hovorí pre TREND Miroslav Grela, generálny riaditeľ spoločnosti Decodom.
„Eliminovali sme neefektívne procesy vo výrobe a aj v administratíve v oblasti personálnych nákladov. Prísnejším pohľadom na výnosnosť výrobkov sme zúžili produktové portfólio,“ dodáva. Ich spoločnosť má aj vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti na fotovoltaickú elektráreň s predpokladanou realizáciou v roku 2024.
Podobne je na tom aj ďalšia firma. Katarína Daníšková spolu s manželom vlastní rodinný hotel Villa Siesta, ktorý sa nachádza v Novom Smokovci. Zatiaľ sa ukazuje, že zimná sezóna by mala byť podľa nej lepšia ako uplynulé dva roky, aj keď návštevníci majú do peňaženiek hlbšie. Zatiaľ ceny v hoteli ponechali bez väčších úprav.
Pritom vlaňajšia novembrová a decembrová úroveň inflácie 15,4 percenta bola rekordom za 22 rokov. Úspory musia robiť prakticky všade. „Obávame sa, čo s naším podnikaním spravia vysoké ceny energií, preto sme nainštalovali aj fotovoltické panely a využívame ich. Je to však v zimnom období pre nás skôr doplnkový zdroj elektriny, ktorým sa snažíme dosiahnuť ďalšie úspory,“ dodáva pre TREND K. Daníšková.
Dôležité je v týchto časoch vedieť, na akých nákladoch vo firmách sa oplatí šetriť a kde to naopak nie je veľmi efektívne. A tiež správne to rozlíšiť.
Tip 1: Inovácie nesmú byť obeťou
Jednou z najčastejších chýb je okresávanie financií na inovácie a marketing. Príkladom „zaspatia“ v inováciách je aj svetovo známa firma Blockbuster. Počas 90. rokov minulého storočia a v prvých rokoch tohto storočia to bola najväčšia videopožičovňa na svete. Na vrchole svojho úspešného obdobia otvárala novú pobočku každých 17 hodín a ročne vykazovala príjmy v hodnote 5,9 miliardy dolárov.
No keď prišlo online streamovanie, zaspala – na rozdiel od svojich rivalov, najmä spoločnosti Netflix. Za necelé dva roky stratila Blockbuster 75 percent svojej trhovej hodnoty. Firme sa nepodarilo prispôsobiť riziku, ktoré predstavovalo online streamovanie a sťahovanie filmov a zaplatila za to.
Airbnb, naopak, vďačí za svoj úspech tomu, že riziko dokázala využiť. Ubytovacia spoločnosť si uvedomila, že hotelové reťazce pôsobia príliš genericky, kým tradičné penzióny síce ponúkajú osobnejší zážitok, no často zanedbávajú investície do prezentácie na internete.
Airbnb skombinovalo používateľskú skúsenosť veľkých značiek ako Hilton, Best Western a Accor s jedinečným šarmom nezávislého penziónu. Airbnb už možno nájsť v 191 krajinách s viac ako šiestimi miliónmi ponúk ubytovania. Trh s dovolenkovým ubytovaním nedokázal zareagovať na riziko – cieľovú skupinu, ktorá bola jednak digitálne zručná a jednak hladná po osobnejších zážitkoch. Airbnb túto príležitosť zužitkovala.
Tip 2: Dôležité sú včasné informácie
Včasné a kvalitné informácie o situácii na trhu sú dôležité. „Viesť firmu či vozidlo v stabilnom prostredí je relatívne jednoduché. Mnohé firmy však zaskočia náhle nerovnosti. K týmto metaforickým výmoľom môžu patriť narušenie dodávateľského reťazca, energetická kríza, nedostatok surovín, nedostatok pracovnej sily, znížený cash flow, negatívny pracovný kapitál a podobne,“ vysvetľuje senior konzultant spoločnosti ERA.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?