Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov nie je žiadnou novinkou. Len na slovenskom pracovnom trhu eviduje Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) viac ako 80-tisíc pracovných pozícií, ktoré zamestnávatelia nedokážu obsadiť kvalifikovanými pracovníkmi, a to bez ohľadu na sektor.
Nesprávne nástroje
Firmy sa s touto situáciou vyrovnávajú rôzne, o čom svedčia aj niektoré chyby, ktorých sa v praxi dopúšťajú. Napríklad sa rozhodnú nedostatok pracovníkov riešiť spájaním viacerých pracovných pozícií.
„Jeden človek tak za mierne vyššiu mzdu musí stíhať za rovnaký pracovný čas viac ako predtým. To sa môže na prvý pohľad zdať ako dobré riešenie a môže dôjsť k vyššej produktivite práce, no je to len dočasné. Neskôr sa to odrazí na efektivite aj na kvalite,“ upozorňuje na následky tejto stratégie marketingová riaditeľka personálnej agentúry Grafton Jitka Kouba.
Za zvyšovaním efektivity nestojí len sebectvo firiem. Výhody prináša aj zamestnancom
Medzi ďalšie nedostatky firiem zaraďujú odborníci zlú pracovnú morálku, nedostatočnú spätnú väzbu alebo nevhodné pracovné prostredie. O čas a zdroje ich pripravuje aj nadmerná konzervatívnosť, ktorá sa prejavuje v zastaraných, stereotypných alebo neefektívnych procesoch.
„Tak isto práca nad rámec svojich možností, nedostatočné zapojenie a angažovanosť zamestnancov alebo nedostatočná komunikácia môžu viesť k vyhoreniu a zníženej produktivite,“ vymenúva príklady nevhodných opatrení viceprezident HRcomm pre zahraničné vzťahy, domáce aktivity a sponzoring Jaroslav Grygar.
Bez vzdelávania to nejde
Kvôli dosiahnutiu lepších výsledkov by sa firmy mali sústrediť skôr na rozvoj zamestnancov, a to v súlade s trendom celoživotného vzdelávania. Digitálna transformácia totiž kladie nové požiadavky práve na nich.
„Mnohé pracovné miesta sa už v blízkej budúcnosti zásadne transformujú, čo vidíme už aj dnes. Z tohto dôvodu mnohým zamestnancom už nestačí základný rad schopností, s ktorým kedysi do práce nastupovali, a ich produktivita práce je preto nižšia,“ uvádza za RÚZ jej hovorkyňa Petra Podhorcová.
Z rozširovania schopností zamestnancov a ich vzdelávania pritom profitujú obe strany. Zamestnávateľ môže vďaka kvalifikovaným pracovníkom vo svojom podniku aktívne používať moderné nástroje a postupy a tak držať krok s konkurentmi alebo ich dokonca predbehnúť.
Nová forma porád teší všetkých okrem prezentujúceho
Navyše tak môže prilákať skúsených uchádzačov. Príležitosti na odborný rast v podobe rôznych školení a kurzov si podľa februárového prieskumu Graftonu Slovakia veľmi cenia najmä zamestnanci vo veku nad 43 rokov.
Práve tí sa pri súčasnej konkurencii na trhu práce potrebujú ďalej vzdelávať, pričom očakávajú, že im s tým pomôže zamestnávateľ. Za to mu dokážu ponúknuť pozitívne pracovné návyky a vysokú mieru lojality, pretože pracovné miesto menia menej často ako ich mladší kolegovia.
Ani tí by však význam konceptu celoživotného vzdelávania podľa RÚZ nemali podceňovať. Zvyšovanie schopností v súlade s požiadavkami pracovného trhu im totiž prinesie výhody v podobe lepšej vyjednávacej pozície či širšieho množstva pracovných príležitostí.
Ďalšie nástroje
K odstráneniu spomínaných nedostatkov prispieva aj interná komunikácia medzi vedením spoločností a zamestnancami. Tí podľa generálnej manažérky ManpowerGroup Slovensko Zuzany Rumiz musia vedieť, kam firma smeruje a aký je ich prínos v celom procese. Inak od nich vedúci pracovníci nemôžu očakávať plnenie cieľov, ktoré si firma stanovila.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?