Priemysel & Logistika 2024
Zdroj: Emil Vaško

5.blok: Ekologická doprava

Pavol Piešťanský, Prezident ČESMAD Slovakia

Taliansko už pred dekádou malo asi pätinový podiel vozidiel, ktoré jazdili na LNG a biopalivá.

V bežnej prevádzke stojí dnes elektrický autobus v porovnaní s klasickými autobusmi zhruba dvojnásobok. Možnosti denných prevádzok v mestách pritom dnes existujú, ale širšia prevádzka padá na enormne vysokých nákladoch.

Pavol Piešťanský, Prezident ČESMAD Slovakia
Zdroj: Emil Vaško
Pavol Piešťanský, Prezident ČESMAD Slovakia

Ján Bláha, Člen Svazu spedice a logistiky České republiky a Riaditeľ dopravy spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko

Širšiemu využívaniu náhradných palív a vozidiel na nové pohony aj v prípade LNG a biopalív bránia pretrvávajúce vyššie náklady, ktoré sa týkajú aj tankovacej infraštruktúry pre tento typ palív.

Vincent Nemček, konzultant v oblasti regulácie EÚ v Združení pre výrobu a využitie biopalív

V roku 2022 predstavovali biopalivá v cestnej a nákladnej doprave na Slovensku len 9 percent. Do roku 2030 by pritom mali tvoriť takmer 30 percentný podiel. Hlavnou prekážkou je ich nižšia konkurencieschopnosť oproti ostatným palivám. Prechod na nefosílne palivá je naďalej náročný a náklady a vyžaduje aj podporu zo strany štátov.

Alternatívne palivá si v strednodobom horizonte nekonkurujú. Tekuté alternatívne palivá však majú výhodu, že už dnes majú existujúcu infraštruktúru.

(Zľava) Peter Habo, riaditeľ HABO LNG, Ján Janošovský, Vedúci R&D, Centrum Výskumu a Vývoja, Vincent Nemček, konzultant v oblasti regulácie EÚ v Združení pre výrobu a využitie biopalív
Zdroj: Emil Vaško
(Zľava) Peter Habo, riaditeľ HABO LNG, Ján Janošovský, Vedúci R&D, Centrum Výskumu a Vývoja, Vincent Nemček, konzultant v oblasti regulácie EÚ v Združení pre výrobu a využitie biopalív

Ján Janošovský, Vedúci R&D, Centrum Výskumu a Vývoja

Ekologizácia firemných fleetov či nákladnej dopravy sa musí stať konkurenčnou výhodou.

Peter Habo, riaditeľ HABO LNG

Do roku 2050 je cieľ znížiť čisté emisie uhlíka o 95 percent.

Dobrým príkladom ako podporiť rast alternatívnych palív a LNG v nákladnej doprave je Nemecko, ktoré znížilo mýtne poplatky o desiatky percent.

Bezemisná doprava má zmysel najmä v intralogistike.