5.blok: Ekologická doprava
Pavol Piešťanský, Prezident ČESMAD Slovakia
Taliansko už pred dekádou malo asi pätinový podiel vozidiel, ktoré jazdili na LNG a biopalivá.
V bežnej prevádzke stojí dnes elektrický autobus v porovnaní s klasickými autobusmi zhruba dvojnásobok. Možnosti denných prevádzok v mestách pritom dnes existujú, ale širšia prevádzka padá na enormne vysokých nákladoch.
Ján Bláha, Člen Svazu spedice a logistiky České republiky a Riaditeľ dopravy spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko
Širšiemu využívaniu náhradných palív a vozidiel na nové pohony aj v prípade LNG a biopalív bránia pretrvávajúce vyššie náklady, ktoré sa týkajú aj tankovacej infraštruktúry pre tento typ palív.
Vincent Nemček, konzultant v oblasti regulácie EÚ v Združení pre výrobu a využitie biopalív
V roku 2022 predstavovali biopalivá v cestnej a nákladnej doprave na Slovensku len 9 percent. Do roku 2030 by pritom mali tvoriť takmer 30 percentný podiel. Hlavnou prekážkou je ich nižšia konkurencieschopnosť oproti ostatným palivám. Prechod na nefosílne palivá je naďalej náročný a náklady a vyžaduje aj podporu zo strany štátov.
Alternatívne palivá si v strednodobom horizonte nekonkurujú. Tekuté alternatívne palivá však majú výhodu, že už dnes majú existujúcu infraštruktúru.
Ján Janošovský, Vedúci R&D, Centrum Výskumu a Vývoja
Ekologizácia firemných fleetov či nákladnej dopravy sa musí stať konkurenčnou výhodou.
Peter Habo, riaditeľ HABO LNG
Do roku 2050 je cieľ znížiť čisté emisie uhlíka o 95 percent.
Dobrým príkladom ako podporiť rast alternatívnych palív a LNG v nákladnej doprave je Nemecko, ktoré znížilo mýtne poplatky o desiatky percent.
Bezemisná doprava má zmysel najmä v intralogistike.