Ostatné dva roky dali zabrať mnohým tunajším firmám a rozvraty, takzvané disrupcie trhu, ktoré pandémia, obmedzenia a nové pravidlá priniesli, mnohé spoločnosti len ťažko zvládli. Kým niektoré využili príležitosti, ktoré sa objavili práve vďaka zlomom a novým bielym miestam na trhu, iní sa budú musia naučiť akoby odznova podnikať.
„Musia sa nanovo zorientovať. Ujasniť si, na čo dnes mám a na čo nie a zreálniť svoje ambície.“ Ako súčasné zmeny v biznise využiť, čo z nich vyťažiť, ako sa na ďalšie pripraviť, vysvetľuje Tomáš Török, šéf a partner konzultačnej spoločnosti BizBuilders.
Šéf bratislavského Volkswagenu: Chceme garantovať prácu, pracovníci však musia byť flexibilní
Čo dnes považujete za najväčší problém firiem a firemného sektora?
Zrejme to nie je možné paušalizovať, záleží od sektora. Niektoré sektory sú totiž podkapitalizované, iné môžu, naopak, zažívať problém so zvládnutím zvýšeného dopytu. A napríklad sektor výroby ovplyvnili rapídne skoky v cenách vstupov v dôsledku nárastu cien energií či rozkolísaný dodávateľský reťazec.
Celkovo existujú pre firmy dve veľké výzvy. Jednou je historicky najväčšia komplexnosť a komplikovanosť trhu a vôbec schopnosť zachytiť všetky zmeny. Ide aj o nové trendy, ktoré sa dejú. Druhou je z toho vyplývajúca mentálna pripravenosť firiem a manažmentu zvládať tieto zmeny v tak rýchlej dynamike. To znamená, či si manažéri uvedomujú čo musia zmeniť, aby ako firma nezaspali dobu, a či majú na to odvahu a kapacitu.
Je po dvoch rokoch pandémie biznis sféra na Slovensku lepšie pripravená na ďalšie obdobie?
Firma, podnikateľ alebo manažment, ktorý prijal, že sme v období hľadania nového normálu (a to chvíľu ešte potrvá a bude to naďalej dynamické), je ochotný počúvať trh a zákazníka, má okolo seba tím ktorý vie makať, dokáže akceptovať zmeny a realizovať ich, má celkom slušné vyhliadky.
Aké disrupcie trhu koronakríza odhalila?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?