Letný oddych sa vzťahov medzi obchodníkmi a zákazníkmi netýka. Prvého júla totiž nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Okrem nových pravidiel uverejňovania zliav alebo vyšších pokút sa dotkol aj reklamácie.

Po novom nebude spotrebiteľ vady reklamovať, ale pôjde o takzvané vytknutie vady u obchodníka. TREND sa preto opýtal odborníkov, ako bude nový proces vyzerať.

Ak spotrebiteľ zistí vadu tovaru, stačí ak ho zanesie/pošle späť, alebo potrebuje vadu obchodníkovi osobitne oznámiť?

Petra Čakovská, Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (P.Č.): V prípade vady veci, vrátane veci s digitálnymi prvkami, má spotrebiteľ právo uplatniť si voči predávajúcemu namiesto doterajšej reklamácie takzvané právo zo zodpovednosti za vady. Musí tak urobiť do dvoch mesiacov od jej zistenia a súčasne najneskôr do uplynutia doby, počas ktorej predávajúci zodpovedá za vady. Môže tak urobiť osobne alebo na diaľku. Vo všeobecnosti sa vady vytýkajú u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená. Je však možné vytknúť ju aj u inej osoby určenej predávajúcim, o ktorej predávajúci informoval kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky. Osobne môže spotrebiteľ vadu vytknúť v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho alebo u inej osoby určenej predávajúcim. Spotrebiteľ musí priložiť potvrdenie o kúpe, dodací list alebo e-mail, ktoré potvrdzujú dodanie veci. Ak kupujúci vytkne vadu poštovou zásielkou, a tú predávajúci odmietne prijať, zásielka sa považuje v deň odopretia za doručenú. Pri vytknutí vady predávajúci bezodkladne poskytne kupujúcemu potvrdenie o vytknutí vady a lehote, v ktorej ju odstráni. Táto lehota nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak nie je spôsobená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť. Potvrdenie predávajúceho o vytknutí vady si treba odložiť, aby zákazník vedel preukázať, či a kedy ste vadu u predávajúceho vytkol. Potvrdenie musí predávajúci poskytnúť spotrebiteľovi v písomnej forme, môže ísť aj vo formu e-mailu. Ak predávajúci zodpovednosť za vady odmietne, dôvody písomne oznámi kupujúcemu. Písomným oznámením sa rozumie aj oznámenie e-mailom.

Musí spotrebiteľ pri vrátení tovaru do e-shopu hradiť poštovné?

P.Č.: Pri úhrade poštovného spotrebiteľom pri vrátení tovaru do e-shopu je potrebné rozlišovať, či ide o vrátenie tovaru z dôvodu odstúpenia spotrebiteľa od zmluvy uzatvorenej na diaľku alebo ide o vrátenie tovaru, pretože je chybný. V prípade vrátenia tovaru kúpeného na diaľku pri odstúpení od zmluvy v 14-dňovej lehote znáša náklady na vrátenie tovaru, teda aj poštovné, spotrebiteľ. Ak však spotrebiteľovi vzniknú náklady, vrátane poštovného, v súvislosti s vytknutím vady a uplatnením práv zo zodpovednosti za vady, za ktoré zodpovedá predávajúci, má predávajúci povinnosť preplatiť spotrebiteľovi všetky účelne vynaložené náklady.

Môže spotrebiteľ žiadať peniaze späť?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa