Investície súvisia s úpravami výrobných liniek v súvislosti so štartom výroby nových a vylepšených modelov. Koncom júna tohto roku začal závod vyrábať produktovo vylepšený model Kia cee’d ako aj jeho vysokovýkonnú dvojičku Kia cee’d GT (model Kia cee’d GT neprejde faceliftom, pozn. red.).
Okrem toho žilinská fabrika začne vyrábať aj nový modelový rad Cee'd označený ako GT Line, ktorý stojí na pomedzí klasickej a športovej verzie. Na trh by sa mal dostať v štvrtom kvartáli tohto roka. Najdôležitejšou novinkou však bude štvrtá generácia SUV Kia Sportage, ktorý je najpredávanejším modelom značky v Európe. Žilinská fabrika ho zaradí do výroby v druhej polovici tohto roka.
Kia v prvom polroku na Slovensku vyrobila viac ako 169-tisíc automobilov, čím dosiahla približne rovnaký objem produkcie ako v rovnakom období vlaňajška. Viac ako polovicu z produkcie predstavoval športovo-úžitkový model Kia Sportage. Model cee’d ho nasledoval s 32-percentným podielom. Trojicu modelov vyrábaných v závode doplnilo rodinné vozidlo Kia Venga s podielom deväť percent.
Výroba nad kapacity
Žilinská fabrika tak pokračuje v produkcii nad svoje výrobné kapacity, a to aj napriek prudkému prepadu na jej kľúčovom trhu v Rusku. Predaje nových osobných a úžitkových vozidiel tu v prvom polroku klesli o 36 percent. Do krajiny pritom v prvom polroku smerovalo až 14 percent žilinskej produkcie. V medziročnom porovnaní sa však počet exportovaných vozidiel do Ruska znížil.
„Aj napriek tomu sme dosiahli porovnateľný výrobný výsledok ako v prvom polroku 2014. Dôvodom bol stabilný odbyt na trhoch vo Veľkej Británii, ktorú spoločne s Nemeckom a Ruskou federáciou stále zaraďujeme medzi tri naše najvýznamnejšie odbytiská,“ uviedol pre TREND.sk vedúci oddelenia komunikácie a vzťahov s verejnosťou Kia Motors Slovakia Miloš Ondruš. Okrem toho závodu pomohol aj zvýšený dopyt v Španielsku či Taliansku.
Z výrobných liniek v Žiline vzišlo počas prvých šiestich mesiacov taktiež 286-tisíc motorov, pričom najžiadanejším sa stal dieselový agregát s objemom 1,7 litra, ktorý si objednala štvrtina zákazníkov. Viac ako polovicu produkcie však tvorili benzínové motory. Tie už tradične smerovali do závodu sesterskej automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech so sídlom v Nošoviciach v Českej republike.
VW, PSA nespia
V investíciách nezaostávajú ani zvyšné dve automobilky na Slovensku. Bratislavský Volkswagen plánuje v tomto a budúcom roku preinvestovať 560 miliónov eur, z čoho pol miliardy zhltne nová karosáreň. V nej sa budú vyrábať karosérie Porsche Cayenne.
Do trnavského závodu PSA Peugeot Citroën Slovakia zase nasmeruje jej matka 80 miliónov eur, ktoré sú určené na nové technológie predovšetkým v zvarovni. Investícia súvisí s príchodom nového modelu značky Citroën, ktorý má nahradiť služobne starší Citroën C3 Picasso. Ten totiž od budúceho roku čaká presun výroby do Španielska. Nový model, ktorým by mal podľa neoficiálnych informácií byť malý crossover, zamieri do výroby do dvoch rokov.
Trnavská fabrika PSA v apríli tohto roku investovala 4,5 milióna eur do moderného systému logistiky a v máji zase vďaka investícii 1,5 milióna eur zvýšila výrobnú kadenciu z 57 na 60 vozidiel na hodinu.