V mnohých rodinných firmách na Slovensku prebieha už niekoľko rokov príprava na generačnú výmenu, respektíve samotná výmena, keďže prvá generácia podnikateľov, ktorá začínala po revolúcii, sa dostala do dôchodkového veku.

Riešiť túto tému je dobré v dostatočnom predstihu, a to najmä preto, lebo slovenské zákony dokážu v prípade nečakanej smrti zakladateľa privodiť firme rôzne problémy. Problematická však môže byť aj komunikácia v rodine a vzťahy.

O príprave na generačnú výmenu, rodinných radách či rodinnej ústave sa TREND rozprával s odborníčkou na problematiku rodinných firiem Erikou Matwij, ktorá pomáha vo firmách udržiavať dobré vzťahy.

Aké sú vzťahy v rodinných firmách na Slovensku a aké ich aspekty vyniesla na povrch pandémia?

Stretávam sa s celou paletou vzťahov v rodinných firmách, od veľmi pekných, otvorených a úctivých cez klasické, miestami konfliktné ale vcelku príjemné vzťahy až po tie dramatické, bez rešpektu, plné hnevu, výčitiek a vzájomného obviňovania.

Pandémia posilnila spôsob dovtedajšieho vzájomného správania sa. Tam, kde boli nezhody, nedorozumenia a latentne bublajúce konflikty, tie zosilneli.

Rodinná rada v rodinnej firme je niečo ako správna rada v podniku. Vytvára priestor na pravidelnú komunikáciu, nastavenie procesov, smerovania či výmenu informácií. Sú rodinné rady na Slovensku skôr výnimkou alebo pravidlom?

V súčasnosti sú ešte výnimkou. Nakoľko ich však považujeme za veľmi dôležitý nástroj, zavádzame ich v rodinných firmách, ktoré nás oslovia.

Dalo by sa povedať, že hlavným zmyslom rodinnej rady je nastavenie pravidiel fungovania rodiny vo firme za účelom jej neskoršieho odovzdania druhej generácii?

Rodinnú radu môže biznisová rodina založiť kedykoľvek, nie je to časom určené. Vo všeobecnosti odporúčame rodinné rady zaviesť vtedy, ak sa v rodinnej firme nachádzajú aj deti, respektíve aspoň dvaja rodinní príslušníci.

Keď sa rodičia rozhodujú, čo s firmou ďalej, je dobré si k tomu prizvať dospelé deti, aby začali spoločne otvárať tému, čo s firmou ďalej. Ak sú v rodinných firmách aktívne už aj deti, je rodinná rada vysoko odporúčaná, aby sa riešili nielen firemné strategické témy, ale aj rodinné vzťahy, kompetencie, generačná výmena, prerozdelenie dividend a majetku, odmeňovanie a podobne.

Kedy by mal zakladateľ firmy začať uvažovať o odovzdaní firmy, respektíve o vytvorení rady?

Majiteľ by mal začať uvažovať o odovzdaní firmy vtedy, keď si na otázku: Kedy by som chcel prestať pracovať v rodinnej firme a čo s ňou ďalej? odpovie o päť a viac rokov. Vtedy je to už vysoko aktuálne.

Často sa hovorí o pripravenosti druhej generácie prevziať firmu. Lenže pripravený odovzdať biznis musí byť v prvom rade zakladateľ. S čím sa vo svojej praxi častejšie stretávate? S nepripravenosťou rodičov či detí? Čo zvykne brzdiť zakladateľov?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa