Prilákať do firmy mladých, šikovných ľudí je výzvou pre personálne oddelenia. Na prvý pohľad problematická Generácia Z akoby stála v úzadí záujmu zamestnávateľov. Jej objavenie a pochopenie je však kľúčom pre úspešné firmy budúcnosti. Napokon čoskoro bude generáciou s najväčším podielom na trhu práce.

Štúdia od Dell Technologies Gen Z: Budúcnosť práve prichádza, poukázala na to, že 38 percent Zoomerov chce pracovať v organizácií, ktorá zodpovedne pristupuje k sociálnym a environmentálnym otázkam, ďalej 50 percent túži po práci, v ktorej získa nové zručnosti a skúsenosti a 45 percent chce prácu, ktorá bude mať zmysel.

Podľa prieskumu od Skill Survey – Budúcnosť práce a generácia Z sú Zoomeri najpodnikateľskejšou generáciou všetkých čias a takmer polovica z nich plánuje mať vlastnú firmu.

„Zamestnávať generáciu Z prináša množstvo výhod. Je však potrebné nastaviť nový spôsob riadenia a organizácie. Zoomeri zvyšujú nároky na riadiace kompetencie a manažérsky rozvoj. Menia sa tradičné spôsoby výberu zamestnancov, tréningov a rozvoja, internej komunikacie, riadenia výkonu a motivácie. Okrem využívania digitálnych technológií sa musí zmeniť aj obsah a využívanie týchto nástrojov. Bude to výzva pre riadiacich pracovníkov a moderné HR,“ analyzuje People & Culture Strategist Anna Hudáková.

Generácie

Baby boomers (1948 – 1963)

Generácia X (1964 – 1979)

Generácia Y (1980 – 1996)

Generácia Z (1997 – 2010)

Neprehliadnite

Zabudnite na mileniálov. Nastupuje sľubná generácia Alfa

Náročné strety generácií

Podľa aktuálnych prieskumov od spoločnosti Adobe – Future of Time približne 56 percent mladých uvádza, že budúci rok plánujú zmenu zamestnania, podobné výsledky sú aj od spoločnosti Microsoft vo Work Trend Index, ktorý uvádza, že 54 percent Zoomerov zvažuje ukončenie zamestnania.

Zoomeri v mnohých prípadoch výrazne kritizujú pracovné prostredie a prístup šéfov alebo kolegov vo veku svojich rodičov, či starých rodičov. Generácie X, Y, prípade baby boomers však tiež nie sú z týchto stretov veľmi nadšení.

Pracovné spolužitie však nemusí byť iba bojová zóna a aj generačné rozdiely môžu pri správnom prístupe naozaj vytvárať tvorivé ovzdušie. Päťdesiatročná Eva pracujúca na kultúrnom oddelení v menšej obci hovorí o svojej mladučkej kolegyni. „Je to moje slniečko. Pomáha mi s mnohými technickými záležitosťami a tvorila rôzne kultúrne online aktivity aj počas lockdownu. Máme veľa pekných ohlasov od mladých rodín, ale aj od seniorov.“

Zoomeri v práci

Násťroční alebo dvadsiatnici sú v pracovnom prostredí ešte len za začiatku svojej kariérnej cesty. Sú technicky zdatní a sociálne zameraní individualisti, dokážu sa postaviť sami za seba a vyjadriť svoj postoj a vyžadovať svoje práva. Na jednej strane žijú výrazne v online prostredí, no na druhej strane rozvíjajú silné a rozvetvené priateľstvá. Budujú si silnú sociálno-spoločenskú sieť bez geografických obmedzení.

Neprehliadnite

Klasický pohovor už nestačí. Zamestnancov vyberajú technológie

 „V práci potrebujú flexibilitu. Sú schopní a ochotní pracovať aj pre tri firmy naraz, potrebujú však slobodu, aby si mohli rozvrhnúť svoj čas pre jednotlivé úlohy,“ približuje expertka na metodiku vzdelávania generácie Z a Alfa Henrieta Holubeková. Vyrastajú v období zmien na trhu práce, narastajúcej flexibility na pracoviskách a kombinovanú prácu vnímajú nie ako benefit, ale ako samozrejmosť.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa