Tvorbu majetku vnímali všetky doterajšie generácie rôzne. Pre jednu to bolo o úsporách v čo najširšej miere, iné sa spoliehali na hromadenie statkov alebo na pasívne príjmy. Posledná generácia v poradí – generácia Z – podľa najnovších prieskumov a pohľadov finančných sprostredkovateľov búra mnohé doterajšie princípy a prístupy v otázke peňazí.

Spolieha sa na to, že peniazom rozumie lepšie než ich niekdajší rovesníci a generácie pred nimi. A to aj napriek tomu, že mnohí mladí ľudia z generácie Z by mohli mať problém vytvárať si finančné rezervy, vedieť usporiť peniaze či efektívne manažovať svoj cash-flow.

Online a influenceri

Podľa finančných sprostredkovateľov sú v súčasnosti mladí ľudia dostatočne pripravení spravovať svoje financie. Druhou vecou je schopnosť zarábania peňazí. Vo všeobecnosti však platí, že dnešné finančné produkty poznajú lepšie než ich rodičia, viac im dôverujú, a to najmä preto, že využívajú moderné technológie.

V prípade generácie Z ide o mladých ľudí do veku tridsať rokov a ich zdrojom získavania informácií o finančnom svete sú najmä sociálne siete a platformy, ako je Facebook, Instagram, YouTube či TikTok. Pravidelne takisto sledujú svoje výdavky prostredníctvom bankových aplikácií a ich reportingových služieb, pričom podľa štúdie spoločnosti Zopa Money majú zástupcovia tejto generácie väčšinou úspory, ktoré presahujú tisíc eur.

Často sa takisto učia o finančných novinkách od domácich či zahraničných influencerov, čo síce môže do tvorby ich majetku prinášať niektoré riziká, ale zároveň im tento prístup rozširuje obzory o najnovších či budúcich príležitostiach investovať alebo získavať napríklad pasívne príjmy.

Podľa Michala Ďuriša, partnera sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group, výhodou klientov generácie Z je, že sú na debaty o svete peňazí pomerne skoro pripravení.

„Vzhľadom na vek a neustály vývoj finančných produktov majú menej skúseností s produktmi, ktoré ich sklamali, než generácie pred nimi ako napríklad zle nastavené investície alebo životné poistenie. Výhodou je, že do komunikácie týkajúcej sa poistenia a investovania vstupujú s dôverou a zároveň sa zväčša v problematike viac orientujú, čo šetrí čas obom stranám,“ naznačuje. M. Ďuriš.

Michal Ďuriš zo spoločnosti Umbrella Group
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO
Michal Ďuriš zo spoločnosti Umbrella Group

Bez vlastného bývania

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa