Firmy, ktoré v posledných rokoch testovali hranice cenovej elasticity spotrebiteľov, narážajú na odpor. Po období inflácie zákazníci odmietajú ďalšie zdražovanie. To však neznamená, že ceny existujúcich výrobkov začnú okamžite klesať.
Podľa Ministerstva poľnohospodárstva Spojených štátov dosiahli výdavky Američanov na potraviny najvyšší podiel na príjme za posledné tri desaťročia. Niet preto divu, že ceny v obchodoch sa stali jednou z hlavných tém predvolebných diskusií aj v USA.
„Spoločnosti ako Pepsi a McDonald's optimalizujú cenové stratégie zavádzaním dostupnejších variantov a špeciálnych ponúk, aby oslovili širšie spektrum zákazníkov,“ uvádza agentúra Bloomberg. Zároveň však poznamenáva, že viaceré firmy odmietajú znižovať ceny s cieľom zvýšiť objem predaja.
Rekordné zisky
V rokoch 2019 až 2023 zaznamenali popredné potravinárske spoločnosti výrazný rast čistého zisku. Napríklad Hershey si za toto obdobie polepšil o 62 percent, Mondelez, výrobca sušienok Oreo, o 28 percent, zatiaľ čo General Mills a Kraft Heinz si pripísali 48 percent. Hrubé marže mnohých výrobcov potravín sa medzitým pohybujú na úrovni spred pandémie.
„Potravinársky sektor sa musel vyrovnať s rastúcimi nákladmi na pracovnú silu, suroviny a logistiku. V reakcii na to spoločnosti zvýšili ceny svojich produktov. Neskôr však mnohé z týchto nákladov klesli, z čoho firmy profitovali,“ vysvetľuje časopis Wall Street Journal.
Steve Cahillane, výkonný riaditeľ spoločnosti Kellanova, výrobcu rýchleho občerstvenia pritom upozorňuje, že po inflácii sa ceny potravín zriedka vracajú na pôvodnú úroveň. „Spotrebitelia si síce na vyššie ceny ťažko zvykajú, no nakoniec ich akceptujú,“ konštatoval ešte minulý rok pre WSJ.
Ďalšie dôležité správy
