Spoločenské i ekonomické zmeny zasiahli aj pracovný trh a výsledkom sú nové trendy v oblasti odmeňovania. Dovolenka navyše, príspevky na starostlivosť o deti alebo práca zo zahraničia už nie sú výdobytky, ktoré Slováci vidia len v zahraničných filmoch. Firmy sa totiž snažia predbehnúť konkurenciu rôznymi druhmi, ale aj množstvom benefitov, ktoré tunajším zamestnancom ponúkajú.

Skúsenosti odborníčky na headhunting Kristíny Cichý Kováčikovej (KCK) však ukazujú, že ich cieľom je skôr zamedziť zbytočnej fluktuácii zamestnancov, než tlačiť na ich vyšší výkon. Odborníčka na sociálnu sieť LinkedIn Ivana Brutenič (IB) zase v rozhovore pre TREND približuje komunikačné stratégie, ktoré môžu firmy na propagáciu a napĺňanie týchto cieľov efektívne využívať. Akékoľvek aktivity v tejto oblasti sa totiž môžu minúť účinku, ak o nich pracovníci nevedia. 

V headhuntingu pôsobíte dlho. Ako sa zmenil prístup firiem v odmeňovaní? 

KCK: Odmeňovanie bolo a vždy bude citlivá téma tak pre zamestnanca, respektíve uchádzača, ako aj pre zamestnávateľa. Transparentnosť miezd, ktorá v súčasnosti vychádza zo slovenskej legislatívy, však trochu uľahčila vyjednávanie a výber medzi stranami. Pozitívom je, že prichádzajú nové softvérové riešenia, ktoré umožnia zamestnancom čerpať mzdu postupne počas mesiaca, nie až vo výplatnom termíne. 

Aké zmeny pribudli firmám za posledné roky v tomto repertoári?

IB: V rámci procesu odmeňovania začínajú firmy čoraz viac skloňovať bonusy za reprezentovanie spoločnosti pracovníkmi. Ide o funkciu takzvaného zamestnaneckého ambasádora, ktorý pôsobí napríklad na LinkedIne. Mnoho firiem zvažuje túto formu odmeňovania aj počas pracovného pomeru. No i v takom prípade je potrebné, aby spoločnosť jasne nastavila ciele a ich plnenie. To však platí pri všetkých KPI, teda kľúčových ukazovateľov výkonnosti.

Čo stojí za touto zmenou? 

KCK: Konkurenčný boj medzi spoločnosťami o skúsených a kvalitných ľudí. Geografické hranice sa vďaka komunikačným technológiám zotreli a zrazu je možné zo Slovenska pracovať napríklad pre firmu v Spojených štátoch amerických. Pre našich klientov preto často hľadáme spôsoby, ako osloviť aj zamestnancov zo zahraničia. Preto je employer brandingová stratégia, teda stratégia zamestnaneckej značky, pre zamestnávateľov kľúčová.

Čo to znamená pre dnešných uchádzačov?  

IB: Na strane uchádzačov vidíme prílev potenciálnej konkurencie zo zahraničia. Firmy sa adaptovali na jazykové rozdiely a je potrebné, aby uchádzači tiež vykročili týmto smerom k zamestnávateľom. 

Môžu od nového zamestnávateľa požadovať viac benefitov? 

KCK: V minulosti bola najčastejšia prvá otázka zo strany uchádzača, respektíve zamestnanca: „Aké sú benefity spoločnosti?“ Našťastie sa tento trend vytráca a pracovníci si čoraz viac uvedomujú, že vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom by mal byť v rovnováhe. Ani jeden by bez toho druhého nebol.

Podľa Kristiny Cichý Kováčikovej (vľavo) a Ivany Brutenič by firmy mali so zamestnancami viac komunikovať.
Zdroj: MATEJ KALINA
Podľa Kristiny Cichý Kováčikovej (vľavo) a Ivany Brutenič by firmy mali so zamestnancami viac komunikovať.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa