V porovnaní so západnou Európou sú firmy na Slovensku z pohľadu digitalizácie pozadu. Vidno však rastúci trend, čo znamená, že o digitalizáciu majú záujem najmä spoločnosti, ktoré podnikajú v európskom meradle, tá je pre ich konkurencieschopnosť nevyhnutná.
Paradoxne, väčšie domáce podniky s určitou históriou, ktoré by transformáciu potrebovali najviac, sú v digitalizácii často pomalšie než menšie firmy či startupy, tvrdí Miroslav Hlohovský, šéf spoločnosti Omnicom.
Podľa tejto bratislavskej spoločnosti, ktorá sa už niekoľko rokov zaoberá digitálnou transformáciou firiem, je paradoxom, že zmene často stoja v ceste firmy samotné. Totiž až viac ako 70 percent požiadaviek na digitalizáciu pochádza priamo od zamestnancov, nie od topmanažmentu.
Problémom sú topmanažéri
Európa vidí svoju budúcnosť v digitalizácii. Napriek tomu podľa štúdie Európskej komisie ukazovateľ digitalizácie firiem, ktorý odzrkadľuje využívanie dát, softvérov či analytiky vo firemných procesoch, rastie len postupne.
A na Slovensku výrazne menej než napríklad v Česku. Kým u susedov od roku 2016 do roku 2020 ukazovateľ vzrástol o viac ako 40 percent, na Slovensku bol jeho rast len desaťpercentný. Vplyvom pandémie sa digitalizácia stala nutnosťou aj pre slovenský biznis.
„Digitalizácia totiž firmám pomôže zefektívniť a zlacniť ich interné procesy,“ naznačil dávnejšie pre TREND M. Hlohovský. Dodal, že hoci digitálna transformácia v EÚ počas pandémie zrýchlila tempo, slovenské firmy stále váhajú.
Najväčšími prekážkami na ceste firiem k digitalizácii sú neraz ich majitelia a topmanažéri. O digitalizáciu majú záujem totiž najmä firmy, ktoré podnikajú v rámci Európy a pre ich konkurencieschopnosť je digitalizácia nevyhnutná.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?