„Počas prvej vlny pandémie sa ocitlo v problémoch približne 20 percent firemných klientov. Rôzne formy podpory využilo len päť percent z nich a zvyšných 15 percent prekonalo krízu z vlastných zdrojov,“ povedal počas biznis konferencie Slovenskej sporiteľne jej generálny riaditeľ Peter Krutil.
Podľa bankára môže slabé čerpanie štátnej pomoci spôsobiť domácej ekonomike obrovské problémy. „Obávam sa, že firmy nebudú mať dosť vlastných zdrojov na získanie väčšieho objemu bankových úverov,“ dodal P. Krutil.
Finančné domy dnes podnikom poskytujú úvery na základe dobrých ekonomických výsledkov z minulých rokov. Pandémia drvivej väčšine firiem zhorší hospodárske výsledky za rok 2020 a na ich základe im následne aj banky výrazne okrešú úverové možnosti.
V krajnom prípade sa podnikatelia v analýzach bánk môžu začať javiť ako preúverovaní a potom im už na získanie úveru nebude stačiť ani štátna garancia na splácanie pôžičky. Bez prístupu k peniazom firmy stratia schopnosť reagovať na zvýšené objednávky a postupom času sa stanú nedôveryhodnými partnermi v medzinárodných obchodný reťazcoch.
Spomínané problémy zasiahnu v najbližších mesiacoch hlavne menšie a stredné podniky. Veľké nadnárodné koncerny disponujú dostatkom finančných zdrojov a momentálne počítajú s postupným rastom výroby na Slovensku. Lenže aj firmám s dostatkom finančných zdrojov môže skomplikovať situáciu druhá vlna pandémie. Zamestnávatelia dnes napríklad nevedia, koľko ich pracovníkov ostane v karanténe po skončení celoplošného testovania. Zároveň premiér Igor Matovič (OĽANO) čoraz častejšie spomína možnosť úplného vypnutia ekonomiky, takzvaný lockdown.
Volkswagen hlásí návrat k normálu
Počas prvej vlny pandémie v domácej ekonomike na niekoľko týždňov úplne zastala výroba osobných motorových vozidiel. V druhej vlne zatiaľ automobilky nepočítajú s podobný obmedzením produkcie. „Do konca roka sa dostaneme mierne pod výrobnú hladinu minulého roka. Z nášho pohľadu je to návrat k normálu,“ povedala na biznis konferencii Slovenskej sporiteľne členka predstavenstva Volkswagenu Slovakia zodpovedná za finančnú oblasť Karen Kutzner.
Vlani štyri domáce automobilky vyrobili viac ako 1,1 milióna vozidiel. Ešte pred príchodom pandémie odhadoval slovenský automobilový zväz, že tohtoročná produkcia stúpne o 50-tisíc vozidiel. Po vypuknutí pandémie klesli tohtoročné odhady produkcie na 800- až 900-tisíc automobilov.
„Počas druhej vlny pandémie momentálne počítame so zachovaním súčasného počtu zamestnancov a postupným zvyšovaním produkcie,“ ubezpečila K. Kutzner. Zároveň nemecké vedenie koncernu Volkswagen má v priebehu niekoľkých týždňov rozhodnúť o tom, či bratislavský závod dostane výrobu nových modelov.
Výrobou osobných motorových vozidiel sa priamo živí 177-tisíc ľudí. Po započítaní peňazí minutých firmami a ľuďmi pôsobiacimi v automobilovom priemysle závisí od tohto odvetvia až 250-tisíc pracovných miest. Práve výroba osobných motorových vozidiel je dlhé roky označovaná za motor slovenského ekonomického rastu.
Ťažkosti leteckého priemyslu
Asi najviac skomplikovala pandémia podnikanie leteckých spoločností. Na jednej strane obmedzili možnosť cestovať samotné vlády a turisti ani dnes nemôžu letieť napríklad do USA. Na druhej strane menej cestujú aj samotní ľudia a vo veľkom zredukovali počet firemných letov aj nadnárodné korporácie.
„Na úroveň pred krízou sa letecký priemysel dostane najskôr v roku 2025,“ povedal Stephan Linhart, Senior Director Sales Austria & Slovakia Lufthansa Group. Letecké spoločnosti upozorňujú, že po prijatí preventívnych opatrení je šanca nakaziť sa počas letu len 0,02 percenta. „K návratu do normálu určite pomôže, ak rovnaké obmedzenia budú platiť minimálne v rámci Európskej únie. Rôzne pravidlá totiž vyvolávajú zbytočný zmätok a odrádzajú ľudí cestovať,“ dodal Linhart.
V budúcnosti letecké spoločnosti počítajú s tým, že priamo pred odletom budú na koronavírus testovaní všetci cestujúci. Výsledky testu sa leteckému personálu zobrazia vďaka špeciálnemu kódu na letenke. Pred pandémiou sa na Slovensku vo veľkom lietalo do zahraničia hlavne z bratislavského a košického letiska.