Vývozcovia zohrajú v ďalšej dekáde kľúčovú úlohu v ekonomickom raste a rozvoji krajín Vyšehradskej štvorky. Dôvodom je geopolitická situácia, ktorá narušila doterajšie podmienky na trhoch.

Obzvlášť kritická bude preto schopnosť vytvárať stabilnejšie partnerstvá v rámci krajín V4, a to aj pri expanzii tunajších firiem na svetové trhy, odznelo na konferencii Visegrad 4 Business, ktorú spoluorganizujú Rada slovenských exportérov, Asociace exportérů, MAPI Biznis Klub a poľské Ekonomické fórum.

Na tieto aspekty budú musieť čoraz intenzívnejšie reflektovať aj samotné vlády krajín tohto spolku. Najmä v oblasti finančnej podpory etablovaných firiem, ktoré chcú expandovať do zahraničia, ale aj vznikajúcich podnikov.

Ak si chce Slovensko zachovať konkurencieschopnosť so silne vývozným hospodárstvom, bude to musieť brať ako prioritu.

Globálne aktivity si žiadajú podporu

V ostatných rokoch dosiahli krajiny V4 napriek náročným geopolitickým podmienkam a pandémii pomerne významné úspechy v oblasti importu a zahraničných investícií.

Slovensko si potvrdilo prítomnosť už piatej automobilky, ktorá má vo veľkej miere prispieť k rastúcemu trendu elektromobility v strednej Európe. Česku sa darí napredovať v lákaní investícií spojených s čipovou infraštruktúrou a dodávateľským reťazcom, čo mu dáva šancu stať sa čipovým hubom v tomto regióne.

Výrazne napredovalo aj Maďarskom spolu s Poľskom. Krajiny sa vďaka masívnym zahraničným investíciám  veľmi rýchlo stali centrami batériového priemyslu v strednej Európe. Pritiahli totiž lídrov tohto segmentu vo svete, napríklad spoločnosti CATL, LG či automobilku BYD.

Napriek týmto úspechom krajiny V4 v exportných aktivitách naďalej zaostávajú. A to aj napriek tomu, že pre najsilnejšiu európsku ekonomiku, akou je Nemecko, predstavuje región V4 štatisticky najväčší exportný trh.

Ako však potvrdili viaceré exportujúce firmy, povedomie krajín spolku na svetových trhoch je stále minimálne, pokiaľ konajú jednotlivo. Nedostatočné linky a znalosť lokálnych úspešných firiem vo svete je naďalej problematická, obzvlášť keď konkurencia Číny, Ameriky alebo západnej Európy napreduje.

„V období, keď Vyšehradská štvorka stále prechádza politickou krízou, je dôležité klásť dôraz na ekonomickú spoluprácu susediacich krajín a ukázať región V4 aj z pozitívnej stránky,“ uviedol na konferencii Lukáš Parízek, šéf Rady slovenských exportérov a zakladateľ konferencie Visegrad 4 Business, ktorej súčasťou bol aj blok venovaný energetickým stratégiám a hospodárskej spolupráci s arabskými krajinami a ktorej sa zúčastnila aj slovenská Asociácia leteckého priemyslu.

Dodal, že aj preto by iniciatívy podpory tunajších exportérov mali oveľa častejšie a vo väčšej miere prichádzať od samotných vlád, ktoré na týchto trhoch už majú svoje know-how a zázemie.

V4Business
Zdroj: V4Business

Príležitosti Slovenska

Závislosť len na domácom trhu môže totiž urobiť ekonomiku zraniteľnou voči fluktuáciám a poklesom. S takmer výlučne exportným hospodárstvom bude preto Slovensko aj naďalej skôr  ťažiť, no hrozbou je i stávka na jednu kartu v podobe takmer stopercentného automobilového exportu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa