Kým sa Slovensko na počiatku globálneho trendu a avizovaného prechodu na elektromobilitu obávalo mála investícií, ktoré mohlo v tejto oblasti získať, vývoj postupne naznačuje, že nemusíme ťahať za kratší koniec.
Dôvodom je aj fakt, že elektromobilita začína byť vážnym problémom pre európskych odborárov v automotive. Viaceré krajiny totiž hlásia budúce škrty pracovných pozícií v tomto segmente a hroziace nárasty nových nezamestnaných ľudí na trhu práce.
V hre sú totiž už desiatky tisíc pracovných miest, ktoré by mala elektromobilita vo výrobe zoškrtať a postupné zvyšovanie produkcie e-mobilov v Európe môže tento trend ešte umocniť.
So súčasným a zrejme aj budúcim výrobným portfóliom tunajších autopodnikov je zrejmé, že Slovensko zostane dielňou primárne spaľovacích modelov. Tie sú určené z veľkej časti pre mimoeurópske trhy, kde emisné normy a povinnosti buď ešte neexistujú alebo nie sú také striktné ako na starom kontinente. A v tomto smere Slovensko už zozbieralo aj všetky požadované a plánované investície.
Navyše na pozadí stále vysokého dopytu po slovenských populárnych modeloch zostáva jediným a hlavným problémom tunajšej výroby len trvajúca kríza čipov.
Taliansko v prvej línii
Začiatok roka nebol vo výrobe vozidiel najpozitívnejší. Viaceré koncoročné prepady v predaji vozidiel a výpadky v produkcii mnohých podnikov naznačovali, že segment naďalej drví nedostatok komponentov, čo mu nedá nadýchnuť prinajmenšom do polovice tohto roka.
Súbežne s týmito výpadkami sa však začínajú kopiť aj informácie o plánovaných redukciách zamestnaneckých pozícií. Tie majú súvisieť najmä s prechodom na výrobu elektromobilov, ktorá je procesne jednoduchšia, než pri spaľovacích autách. S týmito redukciami postupne prichádzajú najmä značky a podniky, ktoré sa plne sústredili len na elektromobily.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?