Aké máte plány do budúcna?
Marek: Rozbehnúť biznis v zahraničí.
Aké podiely tržieb máte z jednotlivých krajín?
Marek: Slovensko stále tvorí viac ako polovicu. Česko 25 až 30 percent a Nemecko s Rakúskom zvyšok.
Ako veľmi ste stále závislí od dodávok z Poľska?
Marek: Viac ako polovicu výrobkov dnes pre nás vyrábajú firmy na Slovensku, a teda by sme mohli vystupovať už so značkou Made in Slovakia. Chceme o ňu požiadať Technický a skúšobný ústav stavebný.
Martin: Tento rok by sme chceli v západných krajinách, nie tu, spustiť internetový obchod na modulárne stavby, ktoré budeme mať stále skladom. Zo skúseností sme si dali dokopy produkty, ktoré sa najviac predávajú a ktoré sú jednoduché na logistiku.
Marek: Zatiaľ totiž stále fungujeme na zákazkovej výrobe. Dnes vyrábame len na mieru personalizované stavby. Každá stavba je originál, ale teraz sa chceme zamerať na nový internetový projekt na predaj kvázi bestsellerov, ktoré budú skladom. Momentálne trvá priemerne asi tri mesiace komunikácia od prvého kontaktu, kým si človek garáž objedná, až po jej dodanie. Nový projekt bude mať dodanie do dvoch týždňov.
Bude tam takisto asi polovica výroby na Slovensku a polovica v Poľsku?
Marek: To už bude viac u nás.
Nebojíte sa toho? Sú slovenské firmy dostatočne konkurencieschopné?
Marek: Poliaci sú neskutočne flexibilní. Sú tam obrovské firmy, fabrika za fabrikou už za hranicami. A všetko v domácom vlastníctve. To nie je o tom, že Volkswagen alebo Kia živí Poliakov. Sú tam obrovské spoločnosti, ktorým je jedno, či od nich objednáme tisíc alebo desaťtisíc garáží, ony to dodajú. S bratom hovoríme, že to je Čína Európy.
Martin: Keď chodíme po diaľnici cez Poľsko do Hamburgu, to máte z Katovíc jeden dlhý rad kamiónov, celých 300 kilometrov až po hranice.
Marek: Poliaci všetko exportujú na bohaté trhy. Nepozerajú sa na to, že ideme dodávať na Slovensko a do Česka, to je len omrvinka.
Obávate sa, že slovenské firmy nemajú dostatočnú kapacitu a schopnosti?
Martin: Už sa nám ozývajú niektoré firmy, ale nevedia sa dostať na poľské ceny. Poliak vám to dovezie zadarmo, dovezie vám to zajtra a na mieru.
Marek: Keď kontaktujete v Martine desať firiem a dajú vám cenu o pätinu vyššiu ako poľská firma, pri dvoch tisíckach objednávok ročne sú to obrovské peniaze. Chceme pomôcť martinským firmám, ale vo všeobecnosti sa nedokážu dostať na poľské ceny. Keď budeme mať vysoké vstupy, nemôžeme predávať za vesmírne ceny.
Pre Poliakov ste stále relatívne malí?
Marek: Už sme pre nich zaujímaví. Už nás počúvajú, keď niečo chceme. Vtedy nás nepočúvali.
Ako vnímate osobný progres vo firme – od vizionárov až po manažérov?
Martin: Veď to je práve to, že teraz robíme najmenej tých vecí, ktoré nás bavia, lebo už máme povinnosti. Musíme robiť samé nutné veci. To je takisto cesta do budúcna – nájsť si nejakého zástupcu, nejakého CFO. Už nikto nebude pracovať na sto percent tak ako my. S tým sa musíme proste zmieriť.
Váš zisk aj obrat vlani klesli. Prečo?
Martin: Hlavne preto, že sme to dodávateľsky posunuli do tých zahraničných firiem. Stále sme v raste, hoci trochu miernejším tempom.
Máte nejaké rastové ciele?
Marek: Tých dvadsať percent ročne by sme chceli rásť ďalej. Najmä v zahraničí. A hlavne šíriť meno krajiny. Zatiaľ tam máme neutrálne meno, na čom sa dá stavať.
- Marek a Martin Cholevovci
Marek Choleva absolvoval obchodnú akadémiu, Martin Choleva Žilinskú univerzitu. V roku 2007 spolu s otcom ako živnostníci založili projekt Garáže na kľúč.sk. V roku 2013 založili firmu 3PO SLOVAKIA, s.r.o. a v roku 2024 zmenili názov na GARDEON, s.r.o. s cieľom expanzie na zahraničné trhy. Aktuálne pôsobia okrem Slovenska v Česku, v Rakúsku a v Nemecku.