Máte elektrinu z fotovoltiky? A čo ekologická doprava? Veľké podniky na Slovensku a v celej Európskej únii sa musia pripraviť na novú európsku smernicu z Bruselu.

Platná je od januára 2023 a na jej zavedenie majú krajiny 18 mesiacov, Slovensko, pravdaže, nebude výnimkou. Veľké firmy budú musieť vykazovať hlbšie a rozsiahlejšie nefinančné, takzvané ESG (environmental, social, governance) reporty, teda správy o faktoroch udržateľnosti v ich biznise. 

A čo na to samotné firmy? Vraj to bude iba ďalšia zbytočná administratívna záťaž, ktorá prinesie vyššie náklady a nebude mať takmer žiadny význam pre podnikanie firiem. Také nálady ukazuje májový prieskum poradenskej spoločnosti RSM medzi 130 firmami na Slovensku k téme vykonávania nefinančného reportingtu ESG, teda spoločenskej zodpovednosti a udržateľnosť podnikov.

Až 30,7 percenta respondentov si myslí, že ide o väčšiu byrokraciu, pätina opýtaných uznáva, že novinka si vyžiada viac zdrojov i času na dodržiavanie povinností, viac ako desatina si myslí, že nefinančný reporting ESG nebude mať pre ich biznis zmysel.

Na druhej strane, 12,3 percenta opýtaných očakáva, že ESG im pomôže zlepšiť udržateľnosť a posilniť konkurencieschopnosť. Len osem percent respondentov uviedlo, že o novej povinnosti sú informovaní a poznajú podrobnosti. Ďalších 28 percent tvrdí, že o novinke počuli, ale detaily im nie sú známe.

Zuzana Kubíková zo spoločnosti RSM odporúča firmám zamerať sa na analýzu súčasného stavu a na vytvorenie takzvanej GAP analýzy, teda na porovnanie súčasného stavu so štandardmi. Treba si tiež vytýčiť rozumné ciele v oblasti ESG.

„Po ich nastavení si firma môže vytvoriť stratégiu v tejto oblasti a vyhodnotiť, akým spôsobom bude zbierať dáta a ako bude konzistentne postupovať pri dodržiavaní stratégie,“ dodala.

Existujú však spoločnosti, ktoré sa s témou ESG už úspešne popasovali a niektoré z týchto princípov stihli zaviesť. Ako to zvládli a čo bolo pre nich najťažšie? TREND sa na to spýtal ďalších expertov z praxe.

1/ Udržateľná ekonomika ako nevyhnutný cieľ veľkých firiem na Slovensku sa stáva realitou. Ako sa zavádzanie ESG princípov a tzv. zelenej ekonomiky prejavuje konkrétne vo vašom biznise a na čo kladiete dôraz? 

2/ Mnohé podniky v celej EÚ vrátane Slovenska sú pod tlakom európskej legislatívy. Čo bolo pre vás v danej oblasti najnáročnejšie a s čím sa musíte vysporiadať v rámci vášho biznisu? 

Michal Chudík, obchodný riaditeľ Business Lease Slovakia

1/ Udržateľnosť biznisu, ako aj ochrana životného prostredia sú pre nás dôležitým pilierom podnikania. Snažíme sa hľadať a presadzovať možnosti podpory ekológie nielen u klientov, ale aj u seba „doma“. Našou najvyššou firemnou hodnotou je hodnota CARE. Sme veľmi radi, že našu hodnotu starostlivosti môžeme napĺňať a rozširovať napríklad aj ako členovia platformy Circular Slovakia. Už v roku 2021 sme stali členom tejto verejno-súkromnej platformy, ktorej cieľom je podporovať prechod Slovenska na obehovú ekonomiku.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa