Európsky automobilový priemysel mal podľa očakávaní v rokoch 2020 až 2025 vďaka nástupu elektromobility vytvoriť vyše 100-tisíc nových pracovných miest.
Najnovšie štatistiky Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) však ukazujú opačný trend: namiesto rastu prišlo k strate desiatoktisíc pracovných pozícií. Dodávatelia súčiastok pre automobilky, ktorí sú kľúčoví aj pre slovenskú ekonomiku, tak stoja pred vážnymi výzvami.
Kritické štatistiky
Od roku 2020 zaniklo v európskom automobilovom priemysle vyše 85-tisíc pracovných miest, čo je v príkrom rozpore s predchádzajúcimi predikciami. Tie predpokladali, že rozvoj elektromobility podporí vznik nových pracovných pozícií.
Realita je dnes však odlišná – za posledných päť rokov pribudlo iba 29-tisíc miest, čo výrazne zaostáva za očakávaniami. Čistá strata tak dosiahla viac než 50-tisíc pracovných miest.
Záruku stability nemajú ani zamestnanci, ktorí zatiaľ v odvetví zostávajú. Príkladom je plánované zatvorenie troch tovární nemeckého koncernu Volkswagen, čo by mohlo viesť k zrušeniu ďalších 30- až 80-tisíc pozícií. Súčasná situácia v oblasti novej formy mobility sa tak zatiaľ nevyvíja priaznivo.
Analýza CLEPA naznačuje, že z celkového počtu 86-tisíc zrušených pracovných miest od roku 2020 bolo až 60-tisíc priamo ovplyvnených poklesom dopytu po technológiách súvisiacich s elektromobilitou a rastom výrobných nákladov.
Elektromobilita dokázala vytvoriť len asi 20-tisíc nových miest v automobilovom sektore. Očakávania, že tieto pozície nahradia straty v oblasti výroby komponentov pre spaľovacie motory, sa teda nenaplnili.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?