„Našim cieľom je od základu zmeniť spôsob, akým svet využíva energiu,“ vyhlásil smelo pri predstavení novinky E. Musk. Odvtedy sa hovorí o prevratnom a vizionárskom počine firmy. Jej cieľom je údajne zmeniť celú energetickú infraštruktúru sveta s tým, že by sa úplne eliminovali dopady súčasných veľkých uhoľných či jadrových elektrární na životné prostredie.

Efektívnosť využívania čerstvej novinky však je a zrejme aj dlho bude otázna, obzvlášť v sektore obnoviteľných zdrojov energií, ktorý je stále mohutne dotovaný.

Aj najnovší počin technologickej firmy však dokazuje jedno. Elektroenergetický trh prechádza a bude prechádzať zmenami. To sa naplno snaží využiť Tesla.

Načasovanie nemohlo byť lepšie, ohlásenie revolučnej novinky bolo tajuplné a okázalé. Najprv mesiac čakania od momentu, čo E. Musk na Twitteri ohlásil, že firma pripravuje nový produkt, no nepôjde o automobil. Následne raketový nárast ceny akcií a napokon veľká tlačovka o produkte, ktorý všetci očakávali - batérie pre domácnosti a firmy.

Tesla potrebuje vybudovať dopyt a trh

Prínos batérií vôbec nemusí tkvieť v inovatívnosti. Akumulátory nie sú novinkou, dotovať ich nákup z eurofondov plánuje už v prebiehajúcej sedemročnici pre slovenské domácnosti aj štát. Uskladnenie energie je totiž dôležitým článkom v napájaní domov vlastnými panelmi či miniturbínami. Vietor nefúka stále, slnko zas najviac svieti práve v čase, keď ľudia trávia čas mimo domova.

Oveľa dôležitejším môže byť prínos Tesly ako silnej a populárnej značky. Necelý týždeň po predstavení batérií E. Musk informoval, že sa v predpredaji všetky minuli. Na tie, určené pre domácnosti s označením Powerwall, ktorých cena je v závislosti od kapacity 3-tisíc až 3 500 dolárov, prijali už 38-tisíc objednávok a 2 500 na model Powerpack za 25-tisíc dolárov určený pre firmy. Prijímanie objednávok firma zastavila s tým, že súčasný počet zamestná jej fabriky do polovice budúceho roka. Už teraz údajne uvažujú o zdvojnásobení výrobnej kapacity.

Batéria od Tesly? Bublina bez reálneho využitia, ktorá sa vypredala

O batérie od Tesly bol pri ich predstavení obrovský záujem, médiá vravia o revolúcii v energetike Zdroj: SITA / AP

„Odozva bola ohromujúca - šialená,“ povedal E. Musk s tým, že sám priznal, že sa z produktu stal supervirál. Niet sa čo čudovať, Tesla boduje v médiách i u spotrebiteľov. Tí sú ochotní zaplatiť aj vyššiu cenu za produkt, ktorého využiteľnosť a najmä návratnosť je nateraz otázna. Jedna batéria štandardnú domácnosť sama neutiahne, firma umožňuje rozširovanie kapacity spájaním viacerých kusov dohromady.

Náklady sa však nekončia jej / ich zakúpením. Ak chce byť jej majiteľ naozaj „zelený“, musí vlastniť aj zdroj elektrickej energie, ďalšie financie zhltne jej inštalácia. Ako podľa technologického portálu Quartz E. Musk vyhlásil, len to, že výnosnosť batérie nedáva dokonalý zmysel, neznamená, že si ju ľudia nekúpia.

Sám si je vedomý, že z jeho firmy sa stáva ďalší Apple. Vlastniť Teslu je pre mnohých znakom istej prestíže. A Tesla si marketingom a smelými vyhláseniami buduje budúci trh, ktorý sám nevznikne a je potrebné vyvolať dopyt. Tak ako Apple.

Batéria nedáva finančný zmysel

Agentúra Bloomberg zároveň pripomína, že batéria zatiaľ nefunguje správne v spolupráci s fotovoltaickými panelmi, teda na to, na čo by sa logicky najviac hodila. Má to dokazovať aj fakt, že americký poskytovateľ energetických služieb  SolarCity, v ktorom je E. Musk najväčším akcionárom a ktorý sa zameriava na solárnu energiu a stavanie dobíjacích staníc pre elektromobily, sa nechystá ponúkať batérie Tesly na každodenné používanie.

Tesla pritom tvrdí, že jej menšia, 7-kilowatthodinová batéria je stavaná práve na dennodenné nabíjanie a používanie.

SolarCity zatiaľ ponúkne zákazníkom iba väčšiu a drahšiu 10-kilowatthodinovú verziu. Tá má slúžiť na dlhodobejšie uskladňovanie energie a má byť teda skôr zdrojom v prípade nečakaných výpadkov, prípadne byť využívaná len príležitostne. Podľa hovorcu SolarCity Jonathana Bassa je táto batéria stavaná najviac na 50 nabíjacích cyklov ročne. Teda nabíjať by sa mala najčastejšie menej ako raz týždenne.

Firma nespochybňuje priamo technológiu, ale vysvetľuje, že pre amerických zákazníkov bynemala menšia batéria, určená na denné využitie, finančný zmysel. Podľa tamojšej legislatívy totiž môžu majiteľa panelov prebytočnú energiu, ktorá tečie do siete, predávať. Inštaláciou batérie by sa o tento príjem ukrátili. Ak sa zákazníci budú chcieť úplne odstrihnúť od siete, budú si musieť podľa vyjadrenia SolarCity zatiaľ počkať.