Žiadne zahraničné zájazdy s cestovnými kanceláriami ani školské či firemné výlety, sem-tam odvoz na nejaké športové podujatie či príležitostná zamestnanecká preprava. Takto to reálne vyzerá v súčasnosti v súkromnej autobusovej doprave, ktorá ‚melie' z posledného.

Predchádzajúce mesiace dali mnohým takýmto dopravcom poriadne zabrať. Viacerí položili svoje podnikanie, iní sa zviechajú z ťažkých finančných strát a čakajú na lepšie časy. Druhá avizovaná vlna koronavírusu im veľmi na nálade nepridáva.

Straty sa rátajú v miliónoch eur

Skutočnosť, že autobusová doprava patrí k tým najpostihnutejším odvetviam so značnými finančnými stratami, potvrdil pre TREND aj Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). „Dvojmesačné zastavenie dopravy počas pandémie  sa nedá sanovať žiadnym minimalistickým opatrením. Definitívne pomôže až oživenie ekonomiky. Vítame akúkoľvek finančnú podporu od štátu, respektíve samospráv či rezortu hospodárstva,“ hovorí.

Letná sezóna je tentoraz slabšia ako po uplynulé roky, preto najmä komerčné nedotované autobusové linky budú aj ďalej trpieť. Ako pre TREND poznamenáva predseda Únie súkromných autobusových dopravcov (ÚSAD) Branislav Doboš, súkromní podnikatelia v tomto sektore to majú najnáročnejšie. Nepravidelná autobusová doprava by ich mala živiť, ale leto prežívajú horko-ťažko.

On osobne ako dopravca absolvoval za posledné štyri mesiace len štyri komerčné jazdy. „Všetko v tejto oblasti sa takmer zastavilo. V autobusoch SAD, ktoré sú dotované samosprávou, si dokážu vykryť finančné straty cez prímestské dotované linky, čím nám zabíjajú posledný klinec do rakvy. U súkromných dopravcov táto možnosť nie je, ťaháme podnikanie z vlastných úspor už pár mesiacov.“ Aj pre banky či lízingové spoločnosti sú aktuálne veľmi rizikoví.

Vôbec tiež nerealizujú napríklad zahraničné zájazdy, tak ako to bolo v hojnom počte po uplynulé roky. Hlavným dôvodom je, že cestovné kancelárie si služby u súkromných dopravcov neobjednávajú, je pre nich totiž nerentabilné naplniť napríklad spolovice kapacitu autobusu, čo by bolo pre cestujúcich tiež neprimerane drahé.

Zmluvná doprava pre zamestnancov firiem nabiehala len pomaly. Prímestská doprava utrpela zasa nižším počtom cestujúcich, viaceré firmy stále využívajú home office a momentálne dobieha ešte dovolenkové obdobie.

„Najťažší je výpadok tržieb, ľudia cestujú málo. Nedotovaná doprava, ako napríklad medzinárodné a diaľkové linky, padla tržbami často až k nule. Dopravcovia však majú fixné náklady, ktoré musia naďalej platiť,“ objasňuje P. Sádovský. Straty tohto sektora sa budú odhadom počítať v miliónoch eur.

‚Dotovaným' sa dýcha ľahšie

Epidemiologická situácia na Slovensku je aktuálne pod kontrolou, aj keď sa zhoršuje, keďže čelíme druhej vlne pandémie. Najťažšie bude podľa B. Doboša pre súkromných autobusových dopravcov prežiť najbližších šesť mesiacov.

„Ak sa nám podarí od marca budúceho roka naštartovať novú sezónu 2021, dokážeme ako-tak prežiť s odretými ušami. Ale firmy, ktoré sa venujú len nepravidelnej doprave, vydržia maximálne do tejto jesene, a to aj v prípade, ak im štát napokon nejakú pomoc poskytne.  Budú jednoducho finančne zruinovaní,“ dodáva predseda ÚSAD.

Istú výhodu majú teda tí, ktorí prevádzkujú kombinovanú autobusovú dopravu zloženú z viacerých aktivít, ideálne aj čiastočne dotovanú samosprávami.

Pre porovnanie, dopravcovia pravidelnej autobusovej dopravy SAD ako zmluvní dopravcovia napríklad jazdili počas pandémie na 30 percent výkonov, ale straty im vykrývali pravidelné 100-percentné finančné príspevky od samospráv, ktoré musia podporovať služby vo verejnom záujme ročne miliónmi eur.

„U súkromných dopravcov je prepad tržieb na úrovni okolo 90 až 95 percent. Navyše, klienti pri objednávkach prepravy viac šetria na výdavkoch, čiže je pravdepodobné, že budú siahať po starších a lacnejších typoch autobusov, čo je rizikom aj z pohľadu bezpečnosti,“ dodáva.

Neférová konkurencia zo šedej zóny

V ÚSAD takisto bijú na poplach voči „kvázi“ dopravcom, ktorí lacno kúpili staré autobusy, nemajú uhradené poistky, ani riadnych zamestnancov, fungujú často načierno a paradoxne možno koronakrízu napokon najlepšie prežijú.

„Šedá ekonomika všetkých tlačí do úzadia. Seriózni dopravcovia, ktorí spĺňajú potrebné štandardy modernej dopravy a podarí sa im udržať moderný vozový park i zamestnancov, padnú a kvázi podnikatelia s lacnými službami budú prekvitať,“ dodáva B. Doboš.

Vinobranie
Neprehliadnite

Toto leto nehrozí uhorková sezóna. Každému v biznise ide o prežitie

Problémom tiež podľa neho je, že komerčná doprava, ktorú doteraz súkromní dopravcovia neraz zabezpečovali aj pre rôzne športové kluby či firemnú prepravu zamestnancov rôznych podnikov, sa snažia získať práve štátom dotované autobusové podniky. Tie potom robia tento druh prepravy s dotovanými vozidlami, čo deformuje trh, tlačí ceny nadol a komplikuje biznis súkromným podnikateľom, ktorí od štátu zatiaľ nevideli ani euro. 

Sulík predstaví balíček už v septembri

Istú útechu pre dopravcov v danej situácii, aspoň po finančnej stránke, by mohol poskytnúť rezort hospodárstva. Schéma pomoci bola podľa avizovaných informácie od ÚSAD už schválená a odobrená na Protimonopolnom úrade, následne ju schváli rezort a vyhlásia ju s možnosťou podávať žiadosti o čerpanie dotácie.

„Pripravujeme pomoc pre nepravidelných autobusových dopravcov. Podrobnosti budú známe pri vyhlásení výzvy, čo by mohlo byť v polovici septembra,“ potvrdzuje pre TREND Katarína Svrčeková, hovorkyňa rezortu hospodárstva.

Na to, aby podnikatelia videli aké-také euro vo forme podpory od štátu, si teda musia ešte pár týždňov počkať. Situácii nepomohlo ani to, že vláda odporúčala, aby ľudia radšej ako v zahraničí túto letnú sezónu dovolenkovali doma. 

„Momentálne majú mnohí dopravcovia odložené úvery do septembra či októbra, všetci čakajú, že sa situácia zlepší. K tomu však pravdepodobne dôjde až budúci rok, pravdepodobne od marca,“ nádejá sa B. Doboš. Potešil ho aj avizovaný prísľub rezortov financií a hospodárstva, že ekonomika v druhej vlne pandémie nebude utlmená ako pri prvej vlne, ale výskyt nákazy sa bude riešiť pravdepodobne na lokálnej úrovni.

B. Doboš ako podnikateľ aktuálne prežíva najmä vďaka zmluvnej preprave zamestnancov do práce, čo však nepokrýva ani jeho náklady. „Prisľúbená schéma pomoci by nám aspoň čiastočne prefinancovala základné prevádzkové náklady, teda napríklad časť poistiek, parkovného, miezd a podobne.“

Pripája sa k nemu aj P. Sádovský s tým, že dôležité bude, aby sa ušlo všetkým rovnako a nikto neprepadol sitom štátu. „Dotovaná doprava musí tak či tak pokračovať v obvyklom režime, pretože ak si raz ľudia odvyknú používať verejnú dopravu na cestu do práce alebo do školy, veľmi ťažko sa budú vracať do nej naspäť,“ nazdáva sa.

Medzinárodná doprava s otáznikmi

Situáciu v prímestskej autobusovej doprave dopravcovia v uplynulých mesiacoch napriek prijatým úsporným opatreniam relatívne zvládli. V komerčnej doprave však na nich dopadli opatrenia v podobe uzatvorenia či obmedzenia hraníc v plnej sile. Ukazujú to skúsenosti firiem z praxe.

„Situácia sa od júna pomaly zlepšuje, v prímestskej doprave sú všeobecne letné mesiace júl a august najslabšie. V komerčnej doprave dochádza k postupnému nárastu cestujúcich, aj keď ich počet je oproti vlaňajšku výrazne nižší,“ hovorí pre TREND Pavol Labant, generálny riaditeľ Slovak Lines. Ich medzinárodné linky sú prispôsobené aktuálnemu dopytu, zďaleka však ani im výnosy nepokrývajú všetky náklady.

V ich firme čerpali aj pomoc od štátu v podobe zachovania pracovných miest zo strany rezortu práce. „Pomoc nám však zďaleka nepokryla výpadky tržieb, čiastočne vykryla zvýšené náklady na ochranné pomôcky a dezinfekciu, v ktorej stále pokračujeme. Myslíme si, že pomoc štátu by mala aj naďalej pokračovať, a to vo zvýšenej miere alebo prípadne spätne za najkrízovejšie obdobie,“ konštatuje P. Labant.  

Táto letná sezóna sa podľa neho nedá so žiadnou inou porovnávať, lebo cestujúci výrazne zmenili svoje správanie. Celkovo sa znížila mobilita, ľudia trávia viac času doma, autobusovú dopravu využívajú najmä pri cestovaní za prácou. 

„Pre nás je jedným z nosných produktov linka na Schwechat, ktorá je vzhľadom na prepad leteckej dopravy oveľa menej vyťažená. Straty v časti medzinárodnej  dopravy vykrývame vzhľadom na silu našej spoločnosti z vlastných zdrojov, ale to sa nebude dať donekonečna,“ dodáva riaditeľ Slovak Lines.

Plány sa odkladajú na neurčito

Aj v spoločnosti FlixBus podľa hovorkyne Martine Čmielovej postupne obnovili prevádzku v krajinách, kde pôsobili pred krízou, spustili medzinárodné linky naprieč Európou a vyhodnocujú ďalšie kroky. „Plány na ďalšiu expanziu napríklad do Ázie alebo Južnej Ameriky som museli dočasne odložiť. Prvé národné spoje v Česku sme obnovili začiatkom mája, v polovici júna vyšli prvý medzinárodný spoje medzi ČR a Slovenskom alebo Slovenskom a Chorvátskom, Nemeckom, Poľskom a Rakúskom.“

Z vlastných skúseností pripomína, že najvýraznejšia pomoc od štátu pre ich firmu prišla z krajín, ako je Francúzsko alebo Nemecko, nakoľko tam funguje systém kurzarbeit. V Česku sa zapojili do programu na pomoc zamestnávateľom Antivir.

„Ľudia ešte stále cestujú menej a mali väčšiu tendenciu počas letných prázdnin dovolenkovať doma. Aktuálne vzniká aj určitá neistota, do ktorých krajín bude možné vycestovať napríklad na jeseň. Najväčšou výzvou je, že situácia sa môže z rozhodnutia vlády zmeniť prakticky zo dňa na deň,“ uzatvára M. Čmielová.