Firmy sa veľkým zmenám v ekonomike a v spoločnosti buď prispôsobia, alebo neprežijú, tvrdia šéfovia vedúcich spoločností na Slovensku podľa prieskumu poradenskej spoločnosti PwC.

Mnohí manažéri firiem však zároveň uvádzajú, že nevenujú dostatok času strategickým výzvam a budúcnosti podnikania. Dokonca až 46 percent slovenských top manažérov si myslí, že ich organizácia už nebude o desať rokov ekonomicky fungovať, ak bude pokračovať v súčasnom spôsobe fungovania.

Firmy tak čelia závažným krátkodobým výzvam týkajúcich sa vývoja ekonomiky, pričom takmer tri štvrtiny z nich očakávajú pokles hospodárskych výsledkov v najbližšom roku. Čo je však kľúčové, väčšina sa domnieva, že je pre nich mimoriadne dôležité znovuobjaviť svoje podnikanie a biznisový model, ktorý bude úspešný aj v budúcnosti.

Priestor na zmenu

Faktory, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvnia ziskovosť slovenského biznisu v nasledujúcich desiatich rokoch, vidí až 95 percent tunajších šéfov v nedostatku pracovnej sily a zručností.

Podobnú dôležitosť prikladajú aj zmenám požiadaviek a preferencií zákazníkov, narušeniu dodávateľských reťazcov či príchodu konkurentov z príbuzných odvetví. A práve tieto zmeny sa stávajú novými trendmi, na ktoré by mali spoločnosti reagovať.

Tomáš Török zo spoločnosti BizBuilders potvrdzuje, že pre firmy je lepšie mať už teraz pripravené viaceré scenáre fungovania. Nestabilita je totiž súčasť novej podnikateľskej hry. A firmy jej čelia najmä pre vojnový konflikt na Ukrajine.

Tomáš Török
Zdroj: BizBuilders
Tomáš Török

To uvádza do pohybu rôzne parametre, ako sú napríklad ceny vstupov, zvyšuje sa tlak na rast miezd a celkovo sa aj nestabilita zákazníckeho správania.

„V prvom rade si treba uvedomiť, že kríza, recesia alebo akokoľvek ju nazveme, je z pohľadu strategického riadenia iba jedna vec: zmena zákazníckeho správania. Zmena preferencií klienta. A zmena toho, čo chce a za čo je ochotný zaplatiť. To znamená, že úlohou firiem a manažmentu je hľadať, čo sa zmenilo v hlave zákazníka. Čím je obdobie turbulentnejšie, o to viac,“ vysvetľuje pre TREND T. Török.

Expanzia má zmysel aj teraz

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa