„Sektor zdravotníctva je úplne na chvoste z pohľadu ochrany dát pacientov,“ upozorňuje v rozhovore manažér kybernetickej bezpečnosti zdravotnej poisťovne Dôvera.
Nelichotivé výsledky potvrdil aj prieskum. „Až 27 percent poskytovateľov v ambulantnom sektore používa svoj pracovný mail ako súkromný alebo ho zdieľa s ďalšími kolegami. Takto sú viac ohrozené dáta pacienta, ktoré sa nachádzajú v informačnom systéme ambulancie,“ vysvetľuje Roman Varga.
Na viacerých príkladoch poukázal, čo môžu hackerské útoky v praxi spôsobiť. „V Írsku takýto útok zablokoval činnosť dvadsiatich polikliník v priebehu krátkeho času. Pacienti, ktorí boli objednaní na rôzne operácie či iné zákroky, museli byť presunutí na iné pracoviská alebo sa k lekárovi v danom termíne vôbec nedostali,“ popisuje následky odborník.
Upozorňuje, že ak sú útoky „úspešné“, dáta pacientov sa presunú do sveta internetu a útočník cez ne môže dané ambulancie vydierať.
„Navyše, sa osobné a citlivé údaje pacientov potom môžu obchodovať. Je to vážna vec, potom už ide o zdravie, ide o život,“ pripomína manažér kybernetickej bezpečnosti s tým, že v Írsku po takomto útoku trvalo niekoľko týždňov, kým polikliniky obnovili systémy s dátami pacientov.
Podľa Romana Vargu by si lekár mal robiť svoju prácu a ochranu dát by mal nechať na odborníkov z oblasti kybernetickej bezpečnosti. Je však dôležité, aby zdravotnícky personál vôbec dokázal hackerský útok a jeho rôzne podoby rozpoznať.
Tomu pomôžu pravidelné školenia, ktoré by mali zdravotníci absolvovať minimálne dvakrát do roka.
„Už študenti medicíny by mali byť vedieť, aké kybernetické hrozby existujú a ako takéto útoky môžu ohrozovať pacientov. A potom by malo nasledovať kontinuálne vzdelávanie, aby reflektovalo na aktuálne hrozby. Zároveň odporúčam robiť rôzne testy a simulované útoky, na ktorých ambulancie odpozorujú riziká. A dôležité sú aj technické testy odolnosti, pri ktorých etickí hackeri môžu poukázať na medzery v systéme.“
Viac o konkrétnych krokoch na posilnenie kyberbezpečnosti sa dozviete vo videorozhovore.
Video a text označené ako We Know How vznikli v spolupráci s komerčným partnerom.