Digitalizácia mení svet recruitmentu a headhuntingu. No dopyt po kvalifikovaných odborníkoch aj v oblasti logistiky stále prevyšuje ponuku. Čo sa zlepší pri nábore pracovníkov v budúcnosti, ako to bude s pokročilými databázovými systémami a aké výzvy prinesie umelá inteligencia (AI), aj o tom hovorí pre TREND CEO spoločnosti Personality Peter Križan. K týmto témam sa vyjadrí detailnejšie aj na TREND konferencii Logistika a priemysel 26. septembra v Senci.
Ako vnímate úlohu digitalizácie v oblasti recruitmentu a headhuntingu?
Digitalizácia v oblasti recruitmentu a headhuntingu sa začala okolo roku 2012, keď prišli pokročilejšie databázové systémy. Neskôr, okolo roku 2017, sa už používali systémy schopné identifikovať údaje zo životopisov (CV) a digitalizovať ich. Vďaka tomu sme vedeli rýchlejšie vyhľadávať v databázach. V súčasnosti s veľkou pravdepodobnosťou životopis najprv analyzuje AI a konzultantovi odporúča, čomu sa má venovať. Samozrejme, veľkú časť práce stále vykonáva človek, aby sme mohli identifikovať potenciál a odporučiť najvhodnejšieho kandidáta. Digitalizácia nám šetrí čas a zrýchľuje procesy.
Vidíte v integrácii AI do procesov náboru a riadenia ľudských zdrojov potenciál na zefektívnenie hľadania talentov?
Jednoznačne áno. Každý deň sa zamýšľam, čo by sme ešte mohli urýchliť a automatizovať, pričom si chceme zachovať individuálny prístup. V tíme často diskutujeme o tom, čo nás zdržiava a ako si vieme pomôcť prostredníctvom AI. Tento rok bol najnáročnejší z hľadiska nasadzovania AI a prispôsobovania sa aj interne. Niekedy, keď niečo robíte roky, ani si nevšimnete riešenie. Preto máme viaceré tímy, ktoré sa navzájom inšpirujú a pomáhajú si.
Aký vplyv má digitalizácia na logistiku a ďalšie sektory v súvislosti s náborom špecialistov pre krátkodobé projekty?
Logistika má pri adoptovaní umelej inteligencie do procesov svoje vlastné problémy. Myslím si, že v krátkom čase uvidíme najmä automatizáciu procesov cez AI modely, čo vytvára potrebu privolať externého odborníka. Vieme však, že dať radu a implementovať riešenie sú dve rôzne veci. Zameriavame sa preto na strategické poradenstvo aj implementáciu. Tam sa rozdávajú karty, a bude zaujímavé sledovať, kto ako uchopí potenciál digitalizácie.
Sú firmy v logistike pripravené na využívanie umelej inteligencie pri hľadaní kvalifikovaných pracovníkov?
Myslím si, že budú vyhrávať menšie a stredné podniky, ktoré sa dokážu prispôsobiť AI a novým technológiám rýchlejšie a odvážnejšie. Už som videl niekoľko firiem, ktoré sa začali venovať logistike, aj keď v nej predtým nepôsobili. Stavili najmä na prediktívne AI modely a plánovanie, napríklad využívania vozidiel.
Ako sa mení dopyt po špecialistoch v oblasti digitalizácie a automatizácie? Je pre firmy z logistického sektora náročné nájsť vhodných odborníkov?
Je to relatívne mladá disciplína, a preto je odborníkov málo. Nemajú sa kde vzdelávať, pretože školstvo zatiaľ nezareagovalo na to, čo sa deje na trhu. Hlavným motorom je súkromný sektor. Odborníci sú najmä tí, ktorí sa „hrali“ s možnosťami a mali odvahu implementovať ich do praxe. Sme len na začiatku, no už teraz vidíme, že väčšina firiem používa AI denne v rôznych pracovných aktivitách.
Ako vidíte úlohu umelej inteligencie v budúcnosti interim manažmentu a jeho potenciál riešiť krátkodobé projekty efektívnejšie?
Rýchlosť a odbornosť sú hlavné atribúty našich služieb v TOP HEADS. Mali sme prípady, keď náš interim manažér nastúpil na projekt do troch dní od oslovenia klientom. V tíme pracujeme na tom, aby sme naše procesy zrýchlili, aby sme čo najrýchlejšie a s najväčšou presnosťou identifikovali vhodného interim manažéra na projekt. Našou prioritou je rýchle nasadenie a implementácia opatrení. Paradoxne, často nás brzdí klient, ktorý sa prispôsobuje pomalšie, než by sme my alebo majiteľ firmy chceli.
Čo považujete za najväčší prínos umelej inteligencie pri prepájaní manažérov s krátkodobými projektami a firmami, ktoré potrebujú rýchle riešenia?
Rýchlosť reakcie, odbornosť a dôvera sú základom spolupráce. Ak to všetko funguje, nemáte dôvod meniť dodávateľa. Chceme byť takým partnerom. Preto máme nastavené štruktúry a procesy. Prenajať si know-how alebo skúsenosť je jednoduchšie a rýchlejšie, než niekoho posielať na školenie a čakať, že všetko zvládne správne a načas. Dnes na to už nie je čas, treba reagovať.
Aké sú hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú úspešnosť obsadzovania kľúčových pozícií v ére digitalizácie a automatizácie?
Znalosť segmentu, technológie a schopnosť navrhnúť riešenia a implementovať ich. Nejde však len o technické znalosti, ale aj o komunikáciu na rôznych úrovniach firmy.
Ako vaše skúsenosti s projektom TOP HEADS ukazujú zmeny v prístupe firiem k manažérom a odborníkom prenajímaným na krátkodobé projekty v digitálne orientovanom svete?
V stredoeurópskom priestore nie je bežné, že si prenajmete manažéra. Sme zvyknutí zamestnávať ľudí dlhodobo a napredovať s nimi ďalej. To je v poriadku, ale technologický svet aj biznis sa zrýchľujú, takže tento model prestáva byť funkčný. Postupne to vlastníci firiem chápu a zaujímajú sa o to, ako im môžeme pomôcť. Mnohí nakoniec volia prenájom manažéra a potom nám hovoria, že je škoda, že o nás nevedeli o dva či tri roky skôr.
Ako môže AI zlepšiť komunikáciu a pochopenie potrieb medzi firmami a kandidátmi, aby boli obe strany spokojné s výsledkom spolupráce?
Presne. Komunikácia je kľúčová. Je to moment, kedy sa buduje dôvera, profesionalita a budúci biznis. Pravidelná komunikácia a otvorená spätná väzba sú to, čo sa za roky nezmenilo a stále platí. Radíme to aj klientom a sami v tíme na tom pracujeme. Niekedy tlačíme klientov, aby rýchlejšie poskytli spätnú väzbu našim kandidátom, aby ich nezmeškali a mohli s nimi spolupracovať. Tu je stále priestor na zlepšenie.
Vaša spoločnosť sa špecializuje na krátkodobý prenájom manažérov. Ako hodnotíte dopyt po takýchto službách na súčasnom trhu a aký vplyv má tento model na rast firiem?
V TOP HEADS poskytujeme túto službu od roku 2015, no výrazný rast sme zaznamenali od roku 2019, keď sme posilnili tím a aktivity. Pomohol nám aj trh, keď firmy začali mať problémy a následne prišiel covid-19. Interim manažment je zo svojej podstaty vhodný skôr do náročných období, takže medzi rokmi 2019 až 2023 sme mali veľmi silné roky. Napríklad za rok 2023 sme prenajali manažérov na projekty v celkovom objeme nad 900-tisíc eur, čo bol náš doteraz najsilnejší rok v tomto segmente.
Čo bolo kľúčovým impulzom na rozšírenie vašich aktivít aj na zahraničné trhy a aké výzvy ste museli pri tom prekonať?
Pracujeme aj pre klientov v Nemecku a Českej republike, kde systém funguje podobne ako u nás. Buď máte individuálnych interim manažérov, ktorí si sami hľadajú projekty, alebo menšie skupiny manažérov, ktoré sa snažia získavať zákazky. Potom sú tu interim poskytovatelia, ktorých úlohou je kumulovať dopyt po manažéroch a zároveň prinášať nové výzvy. To je aj naša úloha. Máme v databáze viac ako 800 overených interim manažérov a zameriavame sa na ich vyťaženosť a osvetu tejto flexibilnej služby. Biznis musí rásť.