Príbeh zrodu abstraktného umenia rozprávaný prostredníctvom jedného z jeho zakladateľov, českého maliara Františka Kupku, prináša v týchto dňoch pražská Národná galéria. Cesta k Amorfe, ako znie názov výstavy, je vlastne poctou a pripomienkou 100. výročia, keď F. Kupka na Jesennom salóne v Paríži v r. 1912 vystavil svoje Amorfy – diela pokladané za prvé abstraktné obrazy. Podtitul výstavy je Kupkove salóny 1899 – 1913 a kurátori výstavy, francúzski špecialisti na Kupkovo dielo, si vytýčili celkom ambiciózny cieľ – zrekonštruovať prostredníctvom diel, ktorými maliar v tomto období obosielal parížske salóny umenia, spôsob a proces vzniku autorových programových prác. Výstava zároveň prízvukuje dôležitosť salónov umenia v Paríži, vtedy miest, kde sa varilo nové, moderné umenie. Ako hovorí kurátorka Markéta Theinhardt: „Nejde o retrospektívu, ale o nový pohľad na Kupkovu tvorbu – to, čo on sám chcel, aby sa videlo.“ Môžeme tu teda vidieť figuratívne práce vo vtedy módnom štýle parížskej salónnej maľby, antickou mytológiou inšpirované diela či obrazy, v ktorých sa zreteľne odkláňa od tradičného spôsobu práce s farbou a, samozrejme, amorfné a orfické obrazy zo Salónov 1912 – 1913. Práve Jesenný salón v Paríži roku 1912 býva tradične považovaný za prelomový a pre dejiny svetového výtvarného umenia zásadný. Tam, v sále č. IX, vystavil F. Kupka Amorfu – Dvojfarebnú fúgu a Amorfu – Teplú chromatiku. Jeden z kritikov vtedy na margo týchto obrazov napísal: „Ja tomu nerozumiem, ale páči sa mi to a myslím si, že raz bude mať pán Kupka pravdu.“ Kupkovou výstavou Národná galéria v Prahe zároveň otvára svoje nové priestory na Hradčanoch – zrekonštruovaný Salmovský palác. Na výstave sa zišli diela z celého sveta – obe Amorfy síce pochádzajú z českých zbierok, výpožičky však pochádzajú napr. z Centre Pompidou v Paríži, Múzea moderného umenia a Guggenheimovho múzea v New Yorku. Česi si svojho významného rodáka, pripomenuli aj na nedávnych olympijských hrách, keď bolo jeho dielo Dvojfarebná fúga hlavným motívom českej prezentácie v Londýne – od oblečenia až po výzdobu Českého domu.

Zrod abstraktného umenia